Sökning: "manliga livsstilsmagasin"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden manliga livsstilsmagasin.

  1. 1. Maskulinitet i livsstilsmagasin: en studie på hur konsumenten konstrueras i artiklar om skönhet i King och Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Ted Jansson Wallace; [2020]
    Nyckelord :genus; livsstilsmagasin; skönhetsvård; maskulinitet; maskulinitetsstudier; diskursanalys; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka om och hur maskulina identiteter skapas i texter om skönhetsvård i samtida manliga livsstilsmagasin genom att jämföra hur den tänka läsaren/konsumenten skapas i svenska King och Elle, två modemagasin som riktar sig mot män respektive kvinnor. Den undersöker även om tidningen King använder strategier för att distansera sig från den feminint präglade diskursen om skönhetsvård, något som setts i tidigare studier. LÄS MER

  2. 2. Whisky, läder och svarta kläder : En studie i språkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fredrik Åslund; [2015]
    Nyckelord :Språkvetenskap; genus; reklamtext; manlighet; normer; värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven inom fältet för språkvetenskap med fokus på hur reklamtexter använder värderande språk och språkliga strategier för att tilltala en manlig målgrupp, och i förlängning förstärka fördomar och heteronormativa värderingar genom språket som utgångspunkt. Studien har utgått från kvalitativ innehållsanalys samt diskursanalys för att besvara frågeställningarna, och metoden som brukats är närläsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot män. LÄS MER

  3. 3. Manliga Magasin - En studie av mannens och maskulinitetens porträttering i Café, King och Magasin Morberg.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nike Larsson; [2012]
    Nyckelord :Livsstilsmagasin; Mansbild - identitet; Genus; Media; Maskulinitet; Semiotik; Narratologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att studera porträtteringen av mannen i livsstilsmagasinen Café, King och Magasin Morberg. De manliga magasinen kan ses som att de erbjuder en slags vägledande guidning till hur maskulinitet kan och bör uttryckas vilket även gör dem till ett symboliskt forum för den manliga identitetskonstruktionen. LÄS MER

  4. 4. Patriark, gentleman eller jämställdhetens förkämpe? : En studie av livsstilsmagasinet Esquire och dess tolkningar av konceptet manlighet under perioden 1947-1975

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Mårdh; [2011]
    Nyckelord :Esquire; manlighet; maskuliniteter; begreppshistoria; konceptanalys; livsstilsmagasin;

    Sammanfattning : Intentionen med denna undersökning är att studera det amerikanska livsstilsmagasinet Esquire och de olika uttryck för manlighet som tidskriften förespråkade under tidsperioden 1947-1975. Analysen av källmaterialet och dess historiska genuskontext vilar på två huvudsakliga teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Manlighet till salu - en studie i hur manlighet och konsumtion porträtteras i magasinen Café och King

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marcus Fredriksson; Malin Vennberg; [2011]
    Nyckelord :självidentitet; mansideal; livsstilsförändring; livsstilsmagasin; konsumtion; manlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Manlighet till salu – en studie i hur manlighet och konsumtion porträtteras i magasinen Café och King Författare: Marcus Fredriksson och Malin Wennberg Universitet: Lunds Universitet Enhet: Medie- och kommunikation Kurs: MKVK02:3 Kandidatuppsats Termin och år: Vt 2011 Institution: Kommunikation och medier (KOM) Handledare: Tobias Linné Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att urskilja på vilket sätt manlighet framställs och upprätthålls i förhållande till konsumtion i avsnitten ”Smart” och ”Manual” i magasinen Café och King. Då mannen i dagens samhälle kan sägas leta efter en ny roll har livsstilsmagasin fått en allt större publik. LÄS MER