Sökning: "mansdominerad kontext"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mansdominerad kontext.

  1. 1. Kvinnliga ledare i mansdominerade kontexter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Frida Hedvall; Hanna Furskog; [2023]
    Nyckelord :Female leaders; male dominated context; leadership; experiences; role congruity theory; leadership styles; Kvinnliga ledare; mansdominerad kontext; ledarskap; upplevelser; rollkongruensteorin; ledarstilar;

    Sammanfattning : Utifrån en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, har studien undersökt kvinnliga ledares upplevelser av sitt ledarskap i mansdominerade miljöer. Syftet med studien har varit att få en djupare förståelse för hur kvinnliga ledare ser på sitt ledarskap i en mansdomineradkontext och hur det påverkar deras roll som ledare. LÄS MER

  2. 2. Employer branding ur ett genusperspektiv : Jämställdhet inom tillverkningsindustrin – attrahera och behålla kvinnliga ledare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maria Augustsson; Emma Bruks; [2021]
    Nyckelord :Employer branding; gender equality; gender studies; leadership; manufacturing industry; male-dominated work; attract; retain; female leader; Employer branding; jämställdhet; genus; ledarskap; tillverkningsindustrin; mansdominerat arbete; attrahera; behålla; kvinnliga ledare;

    Sammanfattning : Syftet med följande kandidatuppsats är att skapa en större förståelse för ledares upplevelser av employer branding ur ett genusperspektiv i mansdominerade organisationer. Denna kandidatuppsats har undersökt en organisation inom tillverkningsindustrin och har inslag av fallstudie. LÄS MER

  3. 3. Soldat eller kvinnlig soldat?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Frida Hultsten; Amanda Rondin; [2021]
    Nyckelord :genus; Försvarsmakten; intrycksstyrning; symbolisk interaktionism; kön; organisation; strategisk kommunikation; könsneutralitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kvinnors upplevelse inom organisationen Försvarsmakten som aktivt arbetar med en förändring för jämställdhet såväl internt som externt. Studien avser därför skapa kunskap om identitetsskapande för kvinnor i en mansdominerad kontext och hur den symboliska interaktionen påverkar processen. LÄS MER

  4. 4. Soldat eller kvinnlig soldat?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Amanda Rondin; Frida Hultsten; [2021]
    Nyckelord :genus; Försvarsmakten; intrycksstyrning; symbolisk interaktionism; kön; organisation; strategisk kommunikation; könsneutralitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kvinnors upplevelse inom organisationen Försvarsmakten som aktivt arbetar med en förändring för jämställdhet såväl internt som externt. Studien avser därför skapa kunskap om identitetsskapande för kvinnor i en mansdominerad kontext och hur den symboliska interaktionen påverkar processen. LÄS MER

  5. 5. Kvinnliga ledare inom mansdominerade branscher : Rollernas betydelse

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jesper Anell; Gita Norell; [2021]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; leadership; female leaders; prejudice; Könsstereotyper; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; ledarskap; kvinnliga ledare; fördomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhetsbarometern (2020) visar att det fortfarande råder stora könsskillnader i det svenska arbetslivet. Att jämställdheten inte är optimal visar bland annat fördelningen av kvinnor respektive män på ledande positioner, där den största skillnaden av andelen kvinnor respektive män på chefspositioner finns inom mansdominerade branscher. LÄS MER