Sökning: "maskulinitet och is"

Visar resultat 21 - 25 av 441 uppsatser innehållade orden maskulinitet och is.

  1. 21. "Boys focus on girls, men focus on money" : En kvalitativ analys av maskulinitetsideal på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Oscar Cassel Rousu; Oscar Öjling; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Discourses; Masculinity; Hegemony; Recommendation algorithm; Social media; Gender norms; TikTok; Diskurser; Maskulinitet; Hegemoni; Rekommendationsalgoritm; Sociala medier; Könsnormer;

    Sammanfattning : The significant growth of the social media platform TikTok over the past years has led to trends being evoked on the platform. One trend, of which this study explores, is content related to ideals of masculinity that includes how men can change themself to become successful and achieve wealth. LÄS MER

  2. 22. "Riktiga män gråter inte" : En kvalitativ studie om hur maskulinitetsnormer påverkar unga manliga studenter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Berfin Ögut; Sholeh Damsaz; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; young men; norms; socialization; hegemonic masculinity; soft masculinity; Maskulinitet; unga män; normer; socialisation; hegemonisk maskulinitet; soft masculinity;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur manliga universitetsstudenter mellan åldern 20-30 diskuterar sin maskulinitet i relation till samhällsnormer i en svensk kontext. Vi ville identifiera hur maskulinitetsnormer utspelar sig i vardagliga situationer. LÄS MER

  3. 23. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  4. 24. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Yu; Susanna Barsum; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; impairment; culture; Hofstede’s dimensions; earnings management; anglo-saxon; continental european.; Goodwill; nedskrivningar; kultur; Hofstedes dimensioner; earnings management; anglosaxisk; kontinentaleuropeisk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser.  Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER

  5. 25. Blodet på det gröna fältets schack : En studie om våld, identitet och maskulinitet hos fotbollssupportrar utifrån ett livsåskådningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Jacob Stern; [2023]
    Nyckelord :Idenitet; våld; maskulinitet;

    Sammanfattning : This essay will focus on how violence and masculinity create the identity of a football hooligan. What role does violence and masculinity have when a football hooligan creates their individual identity as well as their collective identity as they use violence and hypermasculinity to earn prestige and honour for their football club. LÄS MER