Sökning: "media makt samhälle"

Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade orden media makt samhälle.

  1. 16. Medias framställning av kvinnors depression - En kritisk diskursanalys ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Louise Persson; Hannah Olsson; [2020]
    Nyckelord :critical discourse analysis; depression; genus; genus theory; genus teori; media; social constructionism; women; kritisk diskursanalys; kvinnor; media; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera medias framställning av kvinnors depression samt undersöka vilka konsekvenser detta eventuellt kan medföra ur ett genusperspektiv. Vårt urval består av gruppen kvinnor med ett särskilt fokus på hur media konstruerar bilden av den deprimerade kvinnan och hur de beskriver deras depression. LÄS MER

  2. 17. Mediekvinnors överlevnad i podcastvärlden - En kvalitativ innehållsanalys om hur kvinnor representerar sig själva genom podcasts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Madeleine Malmstrom; Jacqueline Byrlén; [2020]
    Nyckelord :Podcast; Självrepresentation; Taktiker; Kvinnlig självrepresentation; Kvalitativ innehållsanalys; Feminism;

    Sammanfattning : Podcastbranschen är på många sätt en mansdominerad värld där topplistorna ofta är överrepresenterade av män (Poddindex 2020). Likväl finns det flera framstående kvinnor i branschen och vi är intresserade av hur dessa kvinnor tar sig fram och gör sina röster hörda, genom användningen av taktiker. LÄS MER

  3. 18. Stereotypiska könsmönster inom revisionsbranschen : En bildanalys av PwC

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Ingrid Andersson; Andrea Stenlund; [2020]
    Nyckelord :kön; stereotyper; årsredovisning; social media; fotografi; makt; arbetsplats; revision;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Jag deltar, alltså finns jag - En komparativ studie mellan generationerna Y och Z:s attityder till övervakning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrika De Geer; Hanna Fagerlund; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; Generation Z; sociala medier; övervakning; platstjänster; deltagande; kommersiella företag;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka generationerna Y:s, födda 1985–1994, och Z:s, födda 1995– 2005, medievanor med fokus på deras attityder gentemot de övervakningsverktyg som existerar på sociala medier idag. För att studera generationernas attityder gentemot övervakningsverktyg har tre teman konkretiserats: deltagande på sociala medier, övervakning från kommersiella företag, samt övervakning i form av platstjänster. LÄS MER

  5. 20. Genusrepresentation i Battlefield V – En kritisk diskursanalys av digitala nyhetsartiklar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Olson; [2020]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; Battlefield V; Genus; Nyhetsartiklar; Makt; ideologi; hegemoni;

    Sammanfattning : Rubrik: Genusrepresentation i Battlefield V – En kritisk diskursanalys av digitala nyhetsartiklarFörfattare: Maria Olson Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp, Konst, kultur och kommunikation (K3), Fakulteten kultur och samhälle på Malmö universitet, Vårterminen 2020 Handledare: Per Möller Examinator: Tindra Thor Syftet med denna studie är att analysera debatten som inträffade kring den kvinnliga huvudpersonen i Battlefield V under utgivandet av spelets trailer 2018. Med hjälp av en kritisk diskursanalys fokusera på diskurser och genus samt de underliggande maktförhållanden som uttrycks i nyhetsartiklar men även vad detta innebär för den stora sociala praktiken. LÄS MER