Sökning: "media makt samhälle"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden media makt samhälle.

  1. 11. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  2. 12. Är Good Enough tillräckligt? : En kvalitativ studie om hur föräldraskap framställs i podcasts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therese Larsson; [2021]
    Nyckelord :Attachment; Commited; Good enough; Future; Norms; Parenting; Safe; Anknytning; Good enough; Engagerad; Framtid; Föräldraskap; Normer; Trygg;

    Sammanfattning : Att vara förälder i dagens moderna samhälle medför press från delvis samhället men kanske mestadels från sociala medier. Det ställs olika förväntningar på föräldrar och normer kring hur föräldrar ska agera och det finns dessutom olika lagar som styr, som bland annat barnkonventionen och föräldrabalken. LÄS MER

  3. 13. Naturliga kroppar : En kritisk diskursanalys av @nudamag's kroppspositiva innehåll.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vega Reimer; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Instagram; Nudity; Body Positivity; Social Media; Rhetorical theory; Feminism; Instagram; Nakenhet; Kroppspositivitet; Sociala Medier; Retorik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ut ett retorikteoretiskt perspektiv studera nio kroppspositiva bilder från instagramkontot @nudamag i förhållande till den patriarkala diskursen och ideologin som råder på Instagram och i vårt samhälle. I uppsatsen utförs en kritisk diskursanalys av bilderna för att kartlägga hur de är diskursbestridande och vad det betyder i förhållande till makt. LÄS MER

  4. 14. Världens största nyhet : En kritisk diskursanalys av hur klimatförändringar framställs i nyhetsrapportering i Sverige

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hanna Lundkvist; Hilja Westerberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatförändringar utgör stora globala utmaningar. Med utgångspunkt i vetenskaplig konsensus om klimatförändringar borde alla vara eniga om att det krävs en klimatomställning för att hålla oss inom ramen för IPCC:s 1.5-gradersmål. LÄS MER

  5. 15. ”När jag går in på Instagram så är inte min tanke att jag ska köpa något […] men så dyker det upp en rabattkod […]” : En kvalitativ studie om Instagrams influencers påverkan på konsumtion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Emma Kolar; Sepideh Madson; [2020]
    Nyckelord :Social media; Instagram; influencer; likes; consumption; Sociala medier; Instagram; influencer; likes; konsumtion;

    Sammanfattning : In today's digital society, social media has a major impact on consumers. A contributing factor to consumption via social media is the phenomenon of influencers. LÄS MER