Sökning: "media makt samhälle"
Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden media makt samhälle.
6. Mystik, Magi och Ras : En narrativ analys av representation i tv-serien ”Detektiven från Beledweyne”
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Följande studie har som avsikt att belysa och analysera hur rasifierade maktdynamiker konstrueras genom representation av svarta och vita inom svensk populärkultur. Genom en narrativ analys undersöker uppsatsen den första säsongen av tv-serien "Detektiven från Beledweyne," producerad av SVT 2023. LÄS MER
7. Media, makt och känslorna bakom
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/PsykologiSammanfattning : Studier om sambandet mellan journalisters självkänsla och deras arbetsprestation är ett outforskat område. Tidigare forskning har fokuserat mer kring andra variabler som begreppet självförtroende istället för självkänsla, eller andra yrken än journalistyrket. LÄS MER
8. “Grooming - ett av vår tids växande samhällsproblem.” : En kvalitativ studie om konsekvenserna av grooming
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse kring uppkomsten av och vilka konsekvenser grooming innebär för utsatta flickor och som de bär med sig in i vuxenlivet, samt vilka åtgärder som samhället bör ta för att minska riskerna för grooming.Studien bygger på åtta kvalitativa intervjuer med flickor som varit utsatta för grooming under sin barndom. LÄS MER
9. Gamers: Den missgynnade generationen : – En kvalitativ innehållsanalys av gamingkulturens inramning i traditionell nyhetsmedia
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Media har makt att skapa övertygelser om verkligheten genom deras sätt att rama in aspekter av händelser eller identiteter. Detta kan ge upphov till en allmän uppfattning som påverkar samhällsbilden och synen på kulturella grupper. LÄS MER
10. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER