Sökning: "mediedidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet mediedidaktik.

  1. 16. Digitala verktyg i svenskundervisningen : En kvalitativ studie kring lärares användning av digitala verktyg i svenskundervisningen samt hur användningen av digitala verktyg upplevs påverka elevers motivation till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Amanda Zaar; [2017]
    Nyckelord :digital tools; motivation; ICT; teaching the subject of Swedish; digitala verktyg; motivation; IKT; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver att de använder digitala verktyg i svenskundervisningen samt hur lärarna upplever att elevernas motivation till lärande påverkas vid arbete med digitala verktyg i undervisningen. Studien har utgångspunkt i en kvalitativ fenomenologisk forskningsansats. LÄS MER

  2. 17. The Game Changer : MMO-spels inverkan på elevers färdigheter i engelska som andraspråk

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Isak Bergstrand; Viktoria Fritzon Sund; [2016]
    Nyckelord :MMO; Massive Multiplayer Online; ESL; L2; EE;

    Sammanfattning : Läroplanen i engelska beskriver hur undervisningen ska anknyta till elevnära och vardagliga situationer. Studien utgår därför ifrån de vardagliga situationer där eleverna möter engelska. LÄS MER

  3. 18. Spelar modersmålsundervisningen någon roll? : Andraspråkselevers förutsättningar för språkutveckling

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik; Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Beatrice Karlsson; Sylvia Henrysson; [2016]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Språkutveckling; Andraspråk; Betydelsefulla faktorer; Interkulturalitet;

    Sammanfattning : Antalet andraspråkselever i skolan ökar och dessa elever utgör nu en stor del av det heterogena klassrummet. Det är därför viktigt att lärare vet hur undervisningen av dessa elever på ett effektivt sätt ska utformas. LÄS MER

  4. 19. Postmoderniara : En revy över en postmodern idévärld i Harry Martinsons Aniara

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning; Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Klas Almroth; [2014]
    Nyckelord :Aniara; Harry Martinson; Postmodernism; Jean Baudrillard; Simulacrum; Hyper reality; Jean-François Lyotard; Metanarrative; Unreliable narrator; Aniara; Harry Martinson; Postmodernism; Jean Baudrillard; Simulacrum; Hyperverklighet; Jean-François Lyotard; Metanarrativ; opålitlig berättare;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar belysa hur Harry Martinsons Aniara (1956) förebådar postmodernismen trots att verket är rotat i den modernistiska traditionen. Analysen tar upp två aspekter med fokus på innehåll och berättarteknik där verket visar prov på en postmodern idévärld. LÄS MER

  5. 20. Adaptionens potentiella didaktiska dimensioner : Att arbeta med Robinson Crusoe som ett klassiskt litterärt verk i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Jonas Arlebrand; [2014]
    Nyckelord :Intertextuality; adaption; film in school; Robinson Crusoe; Intertextualitet; adaption; film i skolan; Robinson Crusoe;

    Sammanfattning : In this essay i examine the adaption process of the book Robinson Crusoe (1719) and the movie Robinson Crusoe from 1997. From my findings i will discuss the didactic potential of working with classic literature in a widened textual sense. I aim to answer the following questions: 1. LÄS MER