Sökning: "meningsgivande"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet meningsgivande.

  1. 16. Mellanchefen – skavsårsplåster på förändringsrundan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Jarl; Tilde Sjöström; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; förändringskommunikation; mellanchefer; meningsskapande; meningsgivande; förändring; digitaliseringsförändring; offentlig organisation; strategic communication; change communication; middle managers; sensemaking; sensegiving; change; digitalization; public sector organization; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att utvinna fördjupad kunskap om mellanchefens komplexa och mångtydiga roll som meningsskapare och meningsgivare under en digitaliseringsförändring. Tidigare forskning har nämligen betonat mellanchefens roll som avgörande under en förändringsprocess. LÄS MER

  2. 17. Ledarskap i samband med #Metoo. : En intervjustudie om Försvarsmakten och Polismyndigheten.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Oscar Ljungmark; Robert Palmer; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskningsområdet hur myndigheter utövar ledarskap i relation till deras #metoo-inspirerade upprop är mycket begränsat. Studiens syfte har varit att undersöka hur två av Sveriges största myndigheter, Försvarsmakten och Polismyndigheten, har utövat ledarskap i samband med upprop sprungna ur egen organisation och anställda kvinnors uppfattning härom. LÄS MER

  3. 18. Konsten att lära sig av en kris - hur organisationers internkommunikation påverkar förutsättningarna för postkrislärande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fredrik Ahlberg; [2018]
    Nyckelord :Organisationslärande; management learning; postkris; kriskommunikation; internkommunikation; organisationskommunikation; meningsskapande; meningsgivande; postkrislärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett kommunikativt perspektiv, tillsammans med teorier om meningsskapande och meningsgivande, kan användas för att bilda en djupare förståelse för organisationslärande efter en kris. Organisationer försöker i allt större utsträckning kapitalisera på kriser genom att lära sig av dem, men forskning visar att de ofta misslyckas med detta. LÄS MER

  4. 19. När Facebook ger röst till tusentals kunder i en kris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Agnes Nilsson; Johanna Björnbäck; [2016]
    Nyckelord :Keywords: Interaction; crisis; crisis construction; sensegiving communication; sensemaking communication; social media; crisis communication Nyckelord: Interaktion; kris; kriskonstruktion; meningsgivande kommunikation; meningsskapande kommunikation; sociala medier; kriskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : När Facebook ger röst till tusentals kunder - i en kris Syftet med studien var att undersöka och analysera hur interaktioner, mellan Canal Digital och deras kunder samt kunderna emellan, konstruerade krisen som utvecklades på Canal Digitals Facebook-sida. Studien ämnade till att fördjupa forskningen inom fältet kriskommunikation med avseende på hur en kriskonstruktion utvecklas i interaktioner på sociala medier. LÄS MER

  5. 20. Kommunikatören som meningsfacilitator – Kommunikatörens strategiska arbete med kommunikation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Rickard Andersson; [2015]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; Kommunikatör; Strategi-som-praktik; Meningsskapande; Meningsgivande; Institutionell teori; CCO; Meningsfacilitering; Strategic communication; Communicator; Strategy-as-practice; Sensemaking; Sensegiving; Institutional theory; Sensefacilitation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker problematiken med den begränsade kunskap om vad kommunikatörer gör när de arbetar strategiskt med kommunikation. Problematiken innebär att strategisk kommunikation har karaktären av en ”svarta lådan”- teori. LÄS MER