Sökning: "sensegiving communication"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden sensegiving communication.

  1. 1. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Employees Feeling Their Way Through Acquisitions: How Emotions Influence Three Dimensions of Sensemaking

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Alice Wernersson; Sophia Thorsell; [2023-06-29]
    Nyckelord :Acquisition; Integration Process; Sensemaking; Sensegiving; Emotions; Communication; Storytelling; Narrative;

    Sammanfattning : Despite previous research efforts, acquisition outcomes remain disappointing, emphasising the need for a better understanding of human aspects in integration processes. This article provides insights into the under-researched area of emotions in acquisition integration processes, where scholars have repeatedly advocated for integrating emotions into sensemaking models. LÄS MER

  3. 3. Reframing the industry perception: How investor relations adapts its financial communication in a company benefiting from a crisis

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Carl-Ferdinand Carsjö; Evelina Ingmarsdotter; [2023]
    Nyckelord :Investor relations; Financial communication; Sensemaking; Sensegiving; Industry perception;

    Sammanfattning : The role of investor relations in publicly listed companies has changed significantly over the years, evolving from a simple function responsible for communicating financial information to having a strategic role in shaping a company's narrative. However, there is limited understanding of how investor relations leverage opportunities arising from negative events. LÄS MER

  4. 4. Kollektiv sensemaking hos tvärfunktionella team : En studie som undersöker komplexiteten kring gemensam förståelse hos tvärfunktionella team vid situationer av samverkan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tamara Jansson; Amanda Norling; [2022]
    Nyckelord :Sensemaking; Sensegiving; Cross-functional teams; Cooperations; Collective Sensemaking; Sensemaking; Sensegiving; Tvärfunktionella team; Samverkan; Kollektiv Sensemaking;

    Sammanfattning : Då färre forskning har riktats mot kollektiv sensemaking hos tvärfunktionella team, ämnar denna studie att kasta ytterligare ljus över den komplexitet som det innebär i situationer av samverkan. Således kommer djupare förståelse utvecklas för vilka aspekter som påverkar en kollektiv sensemaking. LÄS MER

  5. 5. ”Jag var beredd på att bli arbetslös men jag njöt, det var ju sommar.” : En studie om hur anställda skapar mening under nedskärningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emma Måhlgren Radibratovic; Silvana Gutierrez; [2022]
    Nyckelord :Sensemaking; restaurant industry; organization; downsizing; employee; covid-19; Sensemaking; restaurangbranschen; organisation; nedskärningar; medarbetare; covid-19;

    Sammanfattning : Restaurangbranschen i Sverige har blivit hårt drabbat av pandemin covid-19 vilket gjort att många restauranger varit tvungna att genomföra nedskärningar. Det har medfört att många individer blivit arbetslösa. Sensemaking uppstår när individer försöker förstå meningen bakom en upplevelse som har inträffat. LÄS MER