Sökning: "motivation kunskapsintensiva företag"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden motivation kunskapsintensiva företag.
21. KUNSKAPSSPRIDANDE SYSTEM INOM ORGANISATIONEN : En studie om kunskapsspridning mellan projekt och till resten av organisationen
Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : På senare år har företag med projektbaserad organisationsstruktur ökat detta tillföljd av den allt hårdare konkurrensen mellan företag. Företagen måste konstant anpassa, förnya och utveckla sina resurser och förmågor för att överleva. LÄS MER
22. Alternativa belöningsgrunder – En fallstudie av belöningssystem i forsknings- och utvecklingsavdelningar
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : För många av dagens kunskapsintensiva företag uppkommer det en problematik vid utformandet av belöningssystem. Detta då deras output inte kan kvantifieras med finansiella mått. Ett exempel på en verksamhet med detta problem är FoU-avdelningar. LÄS MER
23. Friskvård = Attraktiv arbetsgivare
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Många företag uttalar att personalen är dess viktigaste resurs. För att stimulera denna resurs krävs det ett långsiktigt friskvårdsarbete. Medarbetare som mår bra presterar bättre vilket leder till att även företaget mår bättre. En ökad hälsa hos medarbetarna ökar deras produktivitet och bidrar till att företag blir mer lönsamma. LÄS MER
24. Hinder för kunskapsdelning : Att skapa förutsättningar för mer effektiv kunskapsdelning genom reducering av hinder
Kandidat-uppsats, IHH, InformatikSammanfattning : In today’s fast changing environment it is important for knowledge intense companies that want to stay competitive to actively work with their knowledge, knowledge sharing and Knowledge Management (KM). Barriers decrease the efficiency of how knowledge is created, stored and shared, and they are therefore important to reduce or preferably remove making the KM activities result in as much value for the organisation as possible. LÄS MER
25. Nedskärning – ett sätt att öka motivationen bland kunskapsarbetarna?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Nedskärning är ett vanligt förekommande verktyg för att minska ett företags organisatoriska komplexitet och kostnader – ofta i syfte att snabbt höja företagets börskurs och eller sitt anseende. Denna typ av nedskärning är ofta förknippad med oönskade negativa konsekvenser bland personalen såsom oro och misstro till företagsledningen. LÄS MER