Sökning: "myndighet organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden myndighet organisation.

  1. 1. Byråkrati, beteende och disciplinering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Konstantin Malichev; [2023]
    Nyckelord :Byråkrati; beteende; disciplinering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa att den myndigheten som studeras är en rationell byråkratisk organisation som disciplinerar sina medarbetare till fogliga anställda som kan kontrolleras och övervakas. Nyckelord i studien är byråkrati, beteende och disciplinering. LÄS MER

  2. 2. Takhöjd… lägre än golvet? : - Kritikutrymme på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Timo Kumpumäki; Elisabeth Wetterskog; [2023]
    Nyckelord :Employee voice; employee silence; communication; transparency; openness; criticism; critique; communicative action;

    Sammanfattning : In a workplace, fostering a culture of transparency, openness, and conflict resolution can create an environment where employees feel comfortable expressing criticism. The purpose of this study is to investigate how employees at a governmental organization perceive the space to voice criticism internally within the workplace. LÄS MER

  3. 3. Lära eller lösa? : En studie av svenska myndigheters organisatoriska lärande underkris.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kristian Wulfert; Kevin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Organisatoriskt lärande; organisationsminne; ansvarsskyldighet; interna och externa aktörer; politiska påtryckningar; tillfälliga organisationer; statlig organisation; myndighet; kris;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras förhållandet mellan barriärer och möjligheter för organisatoriskt lärande för en tillfällig krisorganisation i en offentlig myndighet. Syftet med uppsatsen är att studera hur en svensk myndighets tillfälliga krisorganisations lärande såg ut under coronapandemin. LÄS MER

  4. 4. Att navigera mot en flexibel framtid: Hur chefer upplever hybridledarskapet : Ledarskapsarbete som bedrivs i en praktik som delvis är på distans: En kvalitativ undersökning om hur chefer upplever hybridledarskapet inom en statlig myndighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Malmros; Sophia Malaki; Helin Abdilkarim; [2023]
    Nyckelord :Digitalisation; digitalization; digitisation; digitization; digital transformation; hybrid leadership; hybrid workplace; hybrid work; employeeship; leadership; commitment; involvement; communication; working environment; culture; Digitalisering; hybridledarskap; hybrid arbetsplats; hybridarbete; medarbetarskap; ledarskap; engagemang; kommunikation; arbetsmiljö; kultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svenska myndigheter har fått i uppdrag av Regeringskansliet att möjliggöra arbete hemifrån. Ett hybridledarskap innefattar förväntningar om att man ska kunna behärska variationen mellan distansledarskap och ledarskap på plats. Hybridmöten är möten som kan tas digitalt med hjälp av olika videokonferensverktyg. LÄS MER

  5. 5. Omställning till distansarbete inom en statlig myndighet. En kvalitativ studie om hur ledare påverkas vid oförutsett distansarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Kalaba; Sebastian Pettersson; [2022-02-15]
    Nyckelord :Distansarbete; ledarskap; kontroll; tillit; myndighet; organisation;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur chefer inom en statlig myndighet leder och utövar tillsyn när arbetet utförs på distans. Studien ämnar även bidra till en bredare förståelse genom att undersöka hur chefers möjlighet till arbetsledning och upplevda kontroll över arbetsprocessen påverkas vid implementering av distansarbetet. LÄS MER