Sökning: "national prov matematik i grund"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden national prov matematik i grund.
1. Mikrokulturer i tre matematiklärares klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka hur mikrokulturer i klassrum påverkar elevernas resultat inom matematik. I denna studie observerades och intervjuades tre lärare kring deras undervisningsmetoder och användning av extra resurser. I studien framkom att de tre lärarna hade flera olikheter i sin undervisning. LÄS MER
2. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER
3. Implementering av matematikdidaktisk forskning i grundskolan : Tydlighet, läromedel och aktörskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur F-3-lärare tänker att den matematikundervisning de bedriver är kopplad till forskning och hur lärarna tänker att matematikdidaktisk forskning kan tillgängliggöras för att implementeras i matematikundervisningen. Fyra enskilda semistrukturerade intervjuer och två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med två respektive tre deltagare har genomförts för datainsamling, vid två grundskolor i Mellansverige. LÄS MER
4. Stöd och anpassningar i matematik i år 3, 6 och 9; i klassrummet och under nationella prov : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om hur stöd och anpassningar tar sig uttryck i matematikklassrummet och under nationella prov i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter och uppfattningar om vilket stöd och vilka anpassningar elever har i matematikklassrummet och under nationella prov i matematik i år 3, 6 och 9 samt vad som påverkar att det blir det här stödet och anpassningarna. I våra styrdokument framgår tydligt att eleven i sin utbildning ska stödjas och stimuleras i sitt lärande för att utvecklas så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. LÄS MER
5. De nationella provens påverkan på det pedagogiska uppdraget : - en studie om lärares inställning till införandet av nationella prov i åk 3
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Vid regeringsskiftet 2006 kom det att bli förändringar inom skolpolitiken och det blev startskottet för denna undersökning. Skolverket fick i uppdrag att utforma nya kunskapsmål att uppnå i ämnena matematik, svenska samt svenska som andra språk. Detta föregick införandet av nationella prov i årskurs tre. LÄS MER