Sökning: "naturen som klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden naturen som klassrum.

  1. 1. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  2. 2. Älvviken Friluftscenter

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Pettersson Björnberg; [2023]
    Nyckelord :Nynäshamn; Lidatorp; Älvviken; lake; outdoor center; Scouterna; scouts; climbing; paddling; outdoors; wooden architecture; sports; hiking; community center;

    Sammanfattning : I en analys av Lidatorp, en mindre tätort i Nynäshamns komun, kom man fram till att aktivering av de kringliggande naturområde för rekreativa ändamål skulle ha en positiv inverkan på samhället både i form av välbefinnande och motion samt attraktion till området från regionen. Området runt Lidatorp-Björsta har på många sätt potential för friluftsaktivitet samt fungera som nod i ett större friluftssammanhang. LÄS MER

  3. 3. Utomhusundervisning i skogen med fokus på elevers lärande i naturvetenskap : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; skogsmiljö; elevers lärande;

    Sammanfattning : Följande kunskapsöversikt beskriver hur elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen kan utvecklas av utomhusundervisning i skogsmiljö. Syftet är att synliggöra forskning som beskriver hur elevers lärande påverkas av utomhusundervisning i de naturvetenskapliga ämnena med skogen som klassrum och med fokus på elever i åldrarna 3-12 år. LÄS MER

  4. 4. Limön som klassrum : Utveckling och utvärdering av en lärarhandledning i biologi med utomhuspedagogik i fokus för grundskolans åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Silén; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; lärarhandledning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Biologiundervisning som till stora delar syftar till en förståelse för och kunskaper kring naturen bedrivs, trots dess fördelar, i allt för liten utsträckning i dess autentiska miljö, det vill säga i naturen. Med det som utgångspunkt så syftar detta arbete till att resultera i en lärarhandledning i ämnet biologi för mellanstadiet där utomhuspedagogik står i fokus. LÄS MER

  5. 5. Naturen som läromedel, naturen som klassrum och naturens betydelse för lärande. : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av utomhuspedagogik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexander Armstrong; Oskar Stoppert; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; elevaktivitet; relationer; sinnen; befästa kunskap.;

    Sammanfattning : Denna studie avsåg att få insyn i och analysera hur lärare upplever att utomhuspedagogiken påverkar elevernas deltagande och deras förmåga att befästa kunskap. Mot detta syfte formulerades följande forskningsfrågor, Hur påverkas elevernas interaktioner av utomhuspedagogik? Hur upplever läraren att utomhuspedagogiken påverkar hur elever befäster kunskaper? På vilket/vilka sätt upplever läraren att utomhuspedagogiken kan vara ett komplement till klassrumsundervisning? Metoden som användes var semistrukturerade online-intervjuer med två verksamma lärare från naturskolor, två verksamma lärare från grundskolan, en verksam förskollärare samt en professor inom utomhuspedagogik. LÄS MER