Sökning: "naturvetenskap förhållande till undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden naturvetenskap förhållande till undervisning.

  1. 1. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  2. 2. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  3. 3. Läxorrs roll i naturvetenskapliga ämnen : En kvalitativ studie ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sajeda Kadem Aljame; [2022]
    Nyckelord :hemuppgift; inlärning; kunskapsinhämtning; kunskap; läxa; uppgifter; elever; lärare; grundskolan; homework; learning; aqcusition; knowledge; students; teachers; elementary school;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka läxors betydelse i undervisningsprocessen ur NO-lärares perspektiv. Studien lyfter fram läxors syfte när lärarna använder sig av läxor för elevers lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Elever i matematiksvårigheter : Från lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Thor; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Mathematical difficulties; Lärarens roll;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare på högstadiet ser på elever i matematiksvårigheter och sin roll i arbetet med dessa elever.  Frågeställningar:        - Hur ser några lärare på högstadiet på elever i matematiksvårigheter?         - Hur säger lärare på högstadiet att de arbetar med elever i matematiksvårigheter?        - Vad grundar lärare på högstadiet sitt arbete med elever i matematiksvårigheter på?  Metod: En kvalitativ studie där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa abstrakta begrepp i naturvetenskap : En kvalitativ undersökning utifrån lärarperspektiv i att undervisa NO-begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hantoft; Marielle Ringbrant; [2022]
    Nyckelord :NO; naturorienterande; undervisning; naturvetenskapligt-språkbruk; naturvetenskapliga be-grepp; ämnesdidaktik; begreppsanvändning; PCK;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ undersökningsmetod ta reda på hur lärare lär ut naturorienterande begrepp till sina elever. Arbetets mål är att få en bild av NO-lärares perspektiv på sin undervisning i förhållande till forskning. LÄS MER