Sökning: "nivåskillnader"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade ordet nivåskillnader.

  1. 11. Skriv dig till språket - En studie om engelskämnets skrivstödjande aspekter för undervisningen i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Laura Stenman; Signe Walter; [2021]
    Nyckelord :the writing process; English as a second language; textbooks; the Teaching and Learning Cycle; explicit teaching.; skrivprocessen; engelska som ett andraspråk; läroböcker; cirkelmodellen; explicit undervisning.;

    Sammanfattning : I engelskämnets centrala innehåll och kunskapskrav ställs det krav på att eleverna i slutet avårskurs 6 ska kunna skriva olika typer av texter. Samtidigt identifieras skrivandet som enmöjliggörande faktor för utvecklingen av ett andraspråk. LÄS MER

  2. 12. Se upp i backen! Cyklisters val av hastighet i lutning med svängradie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Anna Assarsson; [2020]
    Nyckelord :Framkomlighet; säkerhet; svängradie; lutning; cyklister; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Cykeln som färdmedel är bra för miljön och ökar folkhälsan. I syfte att öka cyklandet har ett antal prioriterande insatsområden tagits fram av Trafikverket och Sveriges Kommuner och Regioner (Trafikverket, 2018). Bland dem finns säker infrastruktur och beteendepåverkande insatser. LÄS MER

  3. 13. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2020]
    Nyckelord :Kamratbedömnin g; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (2011, s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  4. 14. Förskoleklassens högläsning : en flermetodsstudie om hur förskoleklasslärare uppfattar högläsning som ett pedagogiskt verktyg för elevers läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :reading aloud; language development; reading- and writing development; teacher; pupils; högläsning; språkutveckling; läs- och skrivutveckling; lärare; elever;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högläsning där syftet är att bidra med kunskap om hur förskoleklasslärare uppfattar arbetet med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för elevers läs- och skrivutveckling. Utifrån syftet ställdes fyra forskningsfrågor: Hur beskriver förskoleklasslärare att de använder högläsning i undervisningen? Vilka hinder finns det med högläsning för elevers läs- och skrivutveckling enligt lärare i förskoleklass? Vilka möjligheter finns det med högläsning för elevers läs- och skrivutveckling enligt lärare i förskoleklass? Hur ser förskoleklasslärare på högläsning i relation till andra aktiviteter för att utveckla elevers läs- och skrivutveckling?       Synen på lärande i studien utgår från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 15. De osynliga parkeringsautomaterna : En studie om orienterbarhet i en innerstadsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Daniel Lundén; [2019]
    Nyckelord :Orientation; Wayfinding; Track-following; Information design; Spatial design; On street parking; Stockholm City Center; Orienterbarhet; Skyltsystem; Wayfinding; Track-following; Informationsdesign; Rumslig gestaltning; Gatuparkering; Stockholms innerstad;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om hur man med hjälp av ett skyltsystem på tre nivåskillnader, i ögonhöjd, på marknivå och på en förhöjd nivå kan underlätta navigeringen till parkeringsautomater i Stockholms innerstad. Denna studie är skriven inom ämnet Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning. LÄS MER