Sökning: "oat drink"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden oat drink.

  1. 1. From farm to food waste? : Opportunities and limitations for a circular economy in the cow milk and oat drink industries

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linnea Fundberg; Zandra Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Circular economy; food waste; supply chain managment; oat drink; dairy; sustainability;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis is to determine to what extent the cow milk and oat drink industries can implement a circular economy according to Ellen MacArthur Foundation’s definition. In addition, we will discuss the impact on the overall sustainability. LÄS MER

  2. 2. Komjölk kontra växtbaserade alternativ : en jämförande studie kopplat till näringsinnehåll, hälsa och miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Linnéa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Näringsinnehåll; miljö; komjölk; växtbaserade alternativ;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att utifrån näringsinnehåll, hälso- och miljöpåverkan jämföra komjölk med växtbaserade alternativ. De växtbaserade dryckerna som rapporten belyser är havre-, soja- och mandeldryck. En litteraturstudie har genomförts varvid flera olika databaser har använts. LÄS MER

  3. 3. Brand activism som marknadsföringsstrategi : En fallstudie av Oatlys visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Naemi Grässer; [2022]
    Nyckelord :Brand activism; Oatly; marketing strategy; authentic brand activism; brand authenticity; woke washing;

    Sammanfattning : With social movements like Black Lives matter, #MeToo and Fridays For Future on the rise consumers expect companies to take a stand on these socio-political topics. A new marketing strategy, called brand activism is used to communicate brands values and actions. LÄS MER

  4. 4. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Gustafsson; Amanda Ingvarsson; [2020]
    Nyckelord :semiotic study; Oatly; sustainability; legitimacy theory; DotCool; semiotics; rhetoric; commercial; advertising; visual communication; strategy; semiotisk analys; Oatly; hållbarhet; legitimitet; DotCool; semiotik; retorik; reklam; marknadsföring; visuell kommunikation; reklamfilm; strategi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Not a Brand but a Voice : The Advertising and Activism of Oatly in Germany

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Luisa Falkenstein; [2020]
    Nyckelord :Advertising; Commodity Activism; Social Semiotics; Multimodal Discourse Analysis; Oatly;

    Sammanfattning : When describing the company’s ethos and brand, the creative director of Swedish oat drink producer Oatly, John Schoolcraft, routinely declares the company’s intention to be not a brand, but a voice. As popular activist causes become utilized by companies and commodified for advertising use, identifying the ways in which communication is used to create meaning becomes a relevant skill. LÄS MER