Sökning: "observation i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden observation i förskoleklass.

  1. 1. Språkinriktad undervisning : En kvalitativ klassrumsstudie om språkinriktad undervisning i SO för alla elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Maja Svensson; Maria Holmström; [2023]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisning; ämnesbegrepp; vardagsspråk; SIOP-modellen; språklig sårbarhet; sociokulturell teori; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ observationsstudie vars syfte har varit att bidra med kunskap om hur lärare från förskoleklass till och med årskurs 6 arbetar med språket i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena (SO).  Studien utgår från antagandet att språkinriktad undervisning gynnar alla elever. LÄS MER

  2. 2. Att synliggöra språklig mångfald i undervisningen – En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jennifer Pettersson; Lisa Sundling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleklass; transspråkande; språklig mångfald; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen kring hur elevers flerspråkighet synliggörs i förskoleklassen. Det undersöktes genom att ta reda på hur lärare planerar för och arbetar med språklig mångfald i undervisningen, samt hur den språkliga mångfalden blir synliggjord för eleverna i klassrumsmiljön. LÄS MER

  3. 3. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ observations- och intervjustudie gällande de digitala verktygens användning i den ordinarie undervisningen för elever i årskurs två

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellenor Sundberg; Ida Strandell; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; digitala verktyg; kompetensutveckling; läs- och skrivundervisning; ett designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur digitala verktyg används i läs-och skrivundervisningen och vilka faktorer som avger omfattningen av användandet i årskurs två på tre olika skolor i samma kommun samt om och hur kompetensutveckling erbjuds till lärare i förskoleklass till årskurs tre. För att samla data till studien har vi genomfört tre stycken intervjuer och observationer. LÄS MER

  5. 5. Kan ni vara tysta, låt mig tänka! : En kvalitativ observationsstudie om problemlösning i grupp med utgångspunkt i Learning design sequences

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Elin Lundgren; Hanna Wieslander; [2022]
    Nyckelord :Matematik; grupparbete; problemlösning; förskoleklass; lärprocess; Learning design sequences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur lärprocessen med avseende på grupparbete kring problemlösning kan främja elevers meningsskapande. Empirin samlades in genom en kvalitativ observation i förskoleklass och analyserades sedan utifrån den teoretiska modellen Learning design sequences. LÄS MER