Sökning: "ordvariation"

Visar resultat 26 - 30 av 30 uppsatser innehållade ordet ordvariation.

  1. 26. Textlämpligheten i sju lättlästa böcker : En undersökning av texters ytstruktur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn From; Sandra Kelloniemi; [2012]
    Nyckelord :Läsbarhetsindex; läsbarhet; lättlästa texter; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka texters ytstruktur i sju lättlästa böcker samt att undersöka böckernas tillgänglighet ur ett lättläst perspektiv. Det finns flera faktorer som bidrar till en texts läsbarhet där vi bland annat har valt att analysera illustrationer, läsbarhetsindex, ordvariation, svåra ord samt mångtydande ord. LÄS MER

  2. 27. Myndigheten, texten och läsaren. Myndighetsinformation i lättläst version

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Forsberg; [2012]
    Nyckelord :litteracitet; lättläst; myndighet; myndighetsinformation;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras lättlästa myndighetstexter utifrån skillnaden gentemot motsvarande normalversioner, vilka krav som ställs på läsarna och hur den övergripande situationen påverkar den språkliga utformningen. Syftet med uppsatsen är att få kunskap om lättlästa myndighetstexter i relation till deras sammanhang. LÄS MER

  3. 28. Samband mellan handskrivning, stavning, textlängd, textkvalitet och avkodning : En kvantitativ studie i år 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marika Axelsson Lindgren; [2011]
    Nyckelord :handwriting; spelling; textcomposition quantity; textcomposition quality; word reading; elementary school; handskrivning; stavning; textlängd; textkvalitet; ordavkodning; grundskola;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i kognitiva skrivteorier. Syftet med studien har varit att undersöka om handskrivnings- stavnings- och avkodningsförmåga hade statistiska samband med textlängd och textkvalitetsamt om det fanns några skillnader mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  4. 29. Lexikala och syntaktiska aspekter i skriftligt berättande hos barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sofia Näsström; [2010]
    Nyckelord :skriftligt berättande; språkstörning; syntax; lexikon; arbetsminne; språkliga förmågor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Man vet att många barn med språkstörning fortsätter ha språkliga svårigheter upp i åldrarna, och utifrån tidigare forskning finns det anledning att tro att barn med språksvårigheter producerar mindre syntaktiskt komplexa texter än barn utan dessa svårigheter. Barn med språkstörning har också nedsatt lexikal förmåga gällande t.ex. LÄS MER

  5. 30. Vad händer i skolans historieböcker? En undersökning om innehåll och språkliga strukturer i lärobokstexter i historia.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lotta Olvegård; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med min studie är att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg på fyra texter i två läroböcker. Genom utprovningen av modellen, som är baserad på den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrån ett andraspråksperspektiv språkliga strukturer i två svenska läroböcker i historia, för att få en bild av vilka språkliga utmaningar elever möter när de läser och lär sig historia. LÄS MER