Sökning: "parasocial interaktion"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden parasocial interaktion.
6. Det här är inte ett betalt samarbete
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur parasocial interaktion upplevs i form av en influencers äkthet från följarens perspektiv på Instagram, med ett fokus på betalda samarbeten. Studien undersöker hur följarna upplever influencers äkthet med hjälp av tre arbetsfrågeställningar samt huvudfrågeställningen: ‘Hur upplevs parasocial interaktion i form av en influencers äkthet i betalda samarbeten på Instagram?’. LÄS MER
7. Jag vet allt om dig, men du vet inget om mig : En kvalitativ studie om unga mäns användning av YouTube
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studiens grundläggande syfte var att undersöka unga mäns uppfattningar om sin Youtube-användning och deras föreställningar om sin relation till YouTube-profiler. Studien ämnade även ta reda på om de tycker sig bli influerade av YouTube-profiler och om det kan vara baserat på den parasociala relationen. LÄS MER
8. "This is my favorite beauty product… Do you like it too?” : A quantitative study on the user's interaction on beauty brands' Instagram account and how the presence of an influencer effect it.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Looking at earlier studies and previous research in influencer marketing and parasocial relations between influencers and their followers, many of them are studying influencers in other countries such as Singapore and not in Sweden. This is a research gap we want to fill, which is why this study is focusing on Swedish influencers. LÄS MER
9. Sociala interaktioner på sociala medier : En studie om interaktionen på musikartisters Instagramkonton
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Undersökningens syfte är att redogöra för interaktionen på fyra svenska soloartister och sångares Instagramkonton, där fokus legat på att kartlägga interaktionen mellan musikartister och fans, samt fans emellan, för att sedan beskriva vilka mönster som förekommer i interaktionen vid en jämförelse mellan alla fyra konton. Målet med den kvalitativa undersökningen har varit att nå en övergripande förståelse för interaktionen, och undersökningen har därför genomförts med en induktiv forskningsansats, för att få en bred förståelse för materialet. LÄS MER
10. En riktig vänskap? En studie om vad som bidrar till att åskådare skapar en parasocial interaktion med en influencer på Youtube
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med en deduktiv utgångspunkt undersöka vad som bidrar till att urvalsgruppen idag skapar en parasocial interaktion med influencers på YouTube samt vad följderna av detta blir. I genomförandet av denna uppsats har en kvantitativ metod och två kvalitativa metoder använts som utgjort grunden för de empiriska data. LÄS MER