Sökning: "pedagogers uppfattning om naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pedagogers uppfattning om naturvetenskap.

  1. 1. Pedagogers uppfattning om förändrade förutsättningar i kurs- och timplan för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Borg; Linnea Blomberg; [2023]
    Nyckelord :förutsättningar; förändring; implementering; organisatoriska förändringar; pedagoger; samspel; styrdokument; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Teknikämnet har varit obligatoriskt i svensk grundskola i 30 år och det har fattats ett antal politiska beslut genom åren för att lyfta teknikämnets status. Har dessa politiska beslut gett resultat för hur undervisningen i skolan går till eller vad är lärarnas uppfattningar kring vad som faktiskt påverkar undervisningen i klassrummet? Denna studie vill undersöka hur lärare upplever att deras teknikundervisning påverkas i samband med förändringar i kursplan eller timplan samt om det spelar någon roll om teknikämnet har fått en egen post på schemat eller ej för dessa upplevelser. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER

  3. 3. "Leken är ett utmärkt verktyg för lärande" : En kvalitativ studie om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Hansson; [2021]
    Nyckelord :preschool; play; teaching; curriculum; power; förskola; lek; undervisning; läroplan; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan. Studiens frågeställningar handlar om vilken uppfattning pedagogerna har om betydelsen av barns egeninitierade lek för undervisningsuppdraget, hur barns egeninitierade lek påverkas av förskolans pedagoger samt hur pedagogerna förhåller sig till att använda barns lek för undervisning. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattning om naturvetenskap i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Lena Sundin-Erixon; Emelie Holmberg; [2018]
    Nyckelord :Läroplan; naturvetenskap; naturvetenskapens karaktär; NO-undervisning; pedagoger; ämnesteori;

    Sammanfattning : Arbetet utgår från utbildningsvetenskap som grund och behandlar utifrån detta olika perspektiv i naturvetenskap och NO-undervisning. Undersökningen sker genom intervjuer där sex deltagare ingår från tre olika kommuner på fyra olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Undervisning – ett kontroversiellt uppdrag i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Marie Gillquist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förskolan betraktas idag som barns första steg i utbildningssystemet och det innebär att begreppet undervisning relateras till förskolans verksamhet. Syftet med arbetet har varit att undersöka ett antal pedagogers uppfattning om begreppet undervisning och ett lärande som kan bidra till barns kunskaper. LÄS MER