Sökning: "pedagogisk barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden pedagogisk barnlitteratur.

  1. 1. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling genom högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gul Rehman; Zahra Iravani; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskolebarn; Förskollärare; Högläsning; Språkutveckling; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn under högläsning för att främja deras språkliga utveckling. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare, varav en har pedagogisk utbildning men inte är legitimerad förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Karaktärsframställan ur ett genusperspektiv – Baserad på de mest utlånade kapitelböck- erna på Göteborgs folkbibliotek under 2018.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Ridderland; [2019-07-01]
    Nyckelord :Barnlitteratur; kapitelböcker; genus; kön; könsroller; stereotyp; normalitet;

    Sammanfattning : Då barnböcker alltid intresserat mig, var jag nyfiken på hur karaktärerna i de böcker som barn läser idag framställs ur ett genusperspektiv. Jag kunde inte hitta någon forskning inom området och valde därmed att anpassa min forskning för att fylla den forskningsluckan. LÄS MER

  4. 4. ”Det är synd att skjuta räven” : En djurrättslig läsning av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Andersson; Dante Borén; [2017]
    Nyckelord :djurrätt; speciesism; barnlitteratur; normkritik; förskola;

    Sammanfattning : Med en diskursanalytisk ansats och utifrån ett kritiskt djurrättsligt perspektiv undersöks böckerna Rävjakten, Gittan och fårskallarna, Kurt och Kio vill ha djur och Händiga Hanna på bondgården. Vårt syfte är att undersöka vilka relationer mellan människor och djur som framträder i dessa böcker. LÄS MER

  5. 5. Meningen med högläsning : En studie om högläsningens metod och arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Viklund; Lotta Viklund; [2016]
    Nyckelord :förskollärare; barnlitteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några förskollärare använder barnlitteratur och högläsning för att gynna alla barns språkutveckling. Frågeställningarna som bearbetas är; vilket syfte har förskollärarna med högläsningen och vilka metoder och strategier använder förskollärarna sig av inför, under och efter högläsning. LÄS MER