Sökning: "primary special education school"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden primary special education school.

  1. 1. "Det är nödvändigt att formulera ramar" : En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial Sex- och samlevnadsundervisning i särskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Emelie Hedvall; [2020]
    Nyckelord :sex education; special school; Skolverket; crip theory; critical discourse analysis; sexuality; disabilities;

    Sammanfattning : The aim for this study is to examine the educational material ​Sex- och samlevnadsundervsining i särskola (2014), directed to teachers in schools for children with disabilities. The material is produced by Skolverket (the Swedish National Agency for Education) and aim to support teachers in their sexuality education classes. LÄS MER

  2. 2. Inkludering som perspektiv och verklighet : synen på inkludering hos grundsärskolans pedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Victoria Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; intellectual disability; participation; primary school for children with intellectual disabilities; Delaktighet; en skola för alla; grundsärskola; inkludering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilken uppfattning pedagoger som arbetar med elever som tillhör grundsärskolan har om inkludering som begrepp och hur de arbetar med att få eleverna att uppleva delaktighet. Vilka möjligheter och hinder anser de finns för att uppnå en inkluderande skola för särskoleelever. LÄS MER

  3. 3. Leave No One Behind in Education: Advocating for disability rights in Nepal

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Henriksgård Madelene; [2020]
    Nyckelord :Communication for Development and Social Change; Advocacy communication; Social Movements; Media; Voice; Participation; Disability; Inclusive Education; Disability Rights Movement; Nepal;

    Sammanfattning : Despite international regulations such as the Convention of the Rights of the Child and the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and the global Sustainable Development Goals in Agenda 2030, everyone does not have the same rights to education. Children with disabilities are the most marginalised and excluded groups in society and also overrepresented among those who are not in school. LÄS MER

  4. 4. Konsten att främja närvaro och förebygga och åtgärda problematisk frånvaro

    Master-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Åsa Schmähl Bolmvall; [2020]
    Nyckelord :promoting attendence; preventing absence; remedying problematic absence; elevhälsa; förebygga frånvaro; främja närvaro; åtgärda problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : The work in primary school, including promoting attendence, preventing absence and remedying problematic absence is formulated in laws and decrees, the regulatory documents of primary school as well as “policydocuments” on a municipaly level and the individual schools documents in form off action plans and routines. It is a very important work, but what is formulated does not always correspond to what is implemented. LÄS MER

  5. 5. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER