Sökning: "primary special education school"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden primary special education school.

  1. 1. Musikundervisning och musikterapi : En kvantitativ studie om musiklärarnas arbete med elever med funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Olga Vetosjkina; [2019]
    Nyckelord :Music therapy; students with disabilities; student health; primary school; primary special education school; secondary special education school; cultural school.; Musikterapi; elever med funktionsnedsättning; elevhälsa; grundskola; grundsärskola; gymnasieskola; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att belysa frågan om förekomsten av musikterapeutisk kunskap och kompetens i olika skolformer i Sverige. Musikterapi kommer emellanåt till användning i musikundervisning med elever som har funktionsnedsättning, främst synes detta gälla då en musiklärare också är utbildad musikterapeut. LÄS MER

  2. 2. Grammatikens vara eller icke vara : En undersökning om lärares tolkning av begreppet grammatik och deras genomförande av undervisning i grammatik på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marielle Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Grammar teaching; teaching material; grammar; language structure; Definitions of grammar; grammar didactics; Grammatikundervisning; läromedel; grammatik; språkets struktur; definitionen av grammatik; grammatikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka hur lärare förhåller sig till, definierar och undervisar i grammatik med de yngre åldrarna och de svårigheter som lärarna stött på i sin grammatikundervisning. Denna undersökning baseras på intervjuer med sex behöriga lärare i årskurs 1–3, varav en speciallärare som tjänstgjorde på samma skola i förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Underkända medborgare -Demokrati och medborgerliga kompetenskrav i ett betygssystem med fastställd gräns för godkänt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patrik Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Medborgarutbildning; betygssättning; betygssystem; medborgarskap; grading; civic education; citizenship;

    Sammanfattning : Democracy is a concept held in high regard today. The basis for democracy is the acceptance of political equality including a well-informed citizen body with opportunity to affirm their interests. Through (civic) education children are expected to develop the knowledge, and the competence, that is needed to uphold a democratic form of government. LÄS MER

  4. 4. Hinder, svårigheter och gynnsamma faktorer i skolan : En intervjustudie av fem elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Veronica Berglund; [2019]
    Nyckelord :Språkstörning; gynnsamma faktorer; elevperspektiv; anpassningar; lärmiljöer;

    Sammanfattning : The aim of the study was on one hand to identify the obstacles and difficulties that students with Developmental Language Disorder have in school and on the other hand to find out which special educational methods and aids that could be beneficial for them. Five young adults with developmental language disorder were interviewed about their view on the problems and needs they had in primary and secondary school and how these were met by their schools and teachers. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan kartläggning och undervisning : Lärares uppfattningar om kartläggningen Hitta språkets påverkan på undervisning i fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ester Andrae; [2019]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; kartläggning; förskoleklass; grundskolans tidigare år; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore primary school teachers´ conceptions regarding the mapping material Hitta språket’s influence on phonological awareness instruction in Swedish language education. Therefor it was examined what obstacles and opportunities teachers consider this mapping material to have in practice. LÄS MER