Sökning: "Outdoor enviroment"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Outdoor enviroment.

  1. 1. Utomhusmiljöns betydelse i förskolan : Med fokus på barnens samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Johansson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Barns perspektiv; interaktion; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn interagerar med förskolans utomhusmiljö med fokus på det sociala samspelet. För att samla in empiri har en kvalitativ ansats, i form av observation med kartläggning och barnsamtal, tagits. LÄS MER

  2. 2. Att närma sig barns perspektiv i utomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Näslund; Hanna Godin; [2022]
    Nyckelord :children’s influence; children ́s perspective; children ́s outdoor environment; developmental pedagogical perspective; meaning making; outdoor education; preeschool teacher approach.; Barns inflytande; barns perspektiv; barns utomhusmiljö; förskollärares förhållningssätt; meningsskapande; utomhusundervisning; utvecklingspedagogiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö. För att fånga upp hur förskollärare resonerar kring hur de närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö så har intervjuer genomförts. Studiens teoretiska perspektiv utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Här är vi - Om inkludering i förskolans utomhusmiljö. : En fenomenologisk forskning kring inkludering fångat genom pedagogerna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Forsell Louise; [2021]
    Nyckelord :governing documents; inclusion; phenomena; preschool; social contructionist perspective; outdoor enviroment; fenomen; förskola; inkludering; socialkonstruktionistiskt perspektiv; styrdokument; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att lyfta och se på inkludering som fenomen i förskolans utomhusmiljö. Detta genom att se på vad pedagogerna beskriver kring hur fenomenet kommer till uttryck. Syftet är att fånga pedagogernas uppfattning kring vilka faktorer som samverkar för att inkludering ska komma till uttryck genom autoetnografisk metod. LÄS MER

  4. 4. Skolgården - Ett rum av betydelse : En fältstudie av Karlskoga kommuns skolgårdsmiljöer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Svensson; Miriam Adolfsson; [2021]
    Nyckelord :Schoolyard; outdoor enviroment; children s geographies; social sustainability; Karlskoga municipality; physical design; Skolgård; utomhusmiljö; barns geografier; social hållbarhet; Karlskoga kommun; fysisk utformning;

    Sammanfattning : Barnkonventionen blev lag i Sverige den första januari år 2020. Ett sätt att integrera barnkonvention i fysisk planering är säkerställa alla barns rätt till en god utomhusmiljö. Tidigare forskning visar att tillgång till naturen har flera positiva fördelar, såsom fysisk och psykisk hälsa. LÄS MER

  5. 5. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER