Sökning: "prov skola"

Visar resultat 11 - 15 av 99 uppsatser innehållade orden prov skola.

  1. 11. Inkluderande undervisning i svenskämnet – hur tänker lärarna?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emilie Magnusson; Lina Strandberg; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; individanpassning; sociokulturellt perspektiv och svenskämnet;

    Sammanfattning : Tanken om en skola för alla innebär att alla elever ska erbjudas samma möjlighet till lärande. Inkluderingstanken gör att skolans kompensatoriska uppdrag sätts på prov genom att varje elev behöver en undervisning formad efter elevens behov. LÄS MER

  2. 12. Språkstörning och stöd som ges på högstadiet : Elevers, vårdnadshavares och lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Ek; Anna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Elever; högstadiet; intervjuer; lärare; språkstörning; stöd; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån specialpedagogiska perspektiv samt perspektiv på inkludering belysa stöd som gavs elever med språkstörningsdiagnos under högstadiet, ur elevers, vårdnadshavares och lärares perspektiv. Få tidigare studier omfattar ett elevperspektiv varför detta beaktas i denna studie. Studien har en kvalitativ metodansats. LÄS MER

  3. 13. Matematikångest

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Läckström; Maya Molin; [2021-08-19]
    Nyckelord :matematikångest; matematikängslan; känslosamma svårigheter med matematik; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER

  4. 14. Nationella prov i årskurs 3, dess användning och funktion för en skola i övergången till mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emil Skog; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; lästest; speciallärares uppdrag; årskurs 3; överlämning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie undersöker hur lästesten och provresultatet från de nationella proven i årskurs 3 påverkar lågstadielärares arbete med elever i lässvårigheter, därtill hur resultatet tas emot och används av mellanstadielärare i övergången till årskurs 4. Datainsamlingen gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med en skolas rektor, en specialpedagog och fyra lärare i låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  5. 15. Betygens Funktion För Rättvis Bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; Alice Schmitz; [2021]
    Nyckelord :Didactics; pedagogy; social science; school; education; grades; assessment; test; fair assessment; validity; reliability; curriculum; sweden; swedish school; teacher; Didaktik; pedagogik; samhällskunskap; skola; lärande; betyg; bedömning; prov; rättvis bedömning; validitet; reliabilitet; kunskapsprogression; skolverket; ämneslärare; lärare; målrelaterat system; kunskapsmätning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att belysa betygens funktion och rättvis bedömning i en svensk utbildningskontext. Översikten baseras på forskning som sammanställts från en systematisk informationssökningsprocess huvudsakligen förankrad i forskningsdatabasen Swepub.Tilläggsmaterial har sökts genom sekundärsökningar. LÄS MER