Sökning: "publik fotboll"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden publik fotboll.

  1. 16. "Utan publik kan du lägga ner" : En intervjustudie om hur svenska elitishockey- och elitfotbollsföreningar använder sig av mediekanaler

    Kandidat-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur; Filosofiska fakulteten

    Författare :Mikael Andersson; Ted Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Elitserien; Allsvenskan; Fotboll; Ishockey; Mediekanaler; Sociala medier; Intervjuer; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur idrottsföreningar från de två, publikmässigt största sporterna i Sverige, fotboll och ishockey, arbetar med sina medie- och kommunikationskanaler. Med det menar vi hur idrottsföreningarna använder sig av den nya tekniken som sociala medier och andra mediaformer för att utveckla sina föreningar och deras matcharrangemang. LÄS MER

  2. 17. Stolpe ut för bredden : En analys av innehåll, urval och nyhetsvärdering i sportjournalistik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Andreas Käck; Gustaf Sahlén; [2012]
    Nyckelord :breddidrott; fotboll; gymnastik; ishockey; nyhetsvärdering; ridsport; Sportbladet; Sportjournalistik;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur mycket utrymme olika sporter har i Sportbladet, Aftonbladets sportbilaga, och att söka efter förklaringar till hur utrymmet i tidningen fördelas mellan olika sporter. Undersökningen har genomförts i två delstudier, dels en kvantitativ innehållsanalys och dels en kvalitativ intervjuundersökning. LÄS MER

  3. 18. Vi är tråkiga Kalmar : Fotbollssupportar som värdeskapare i medieekonomin

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Per Bjellert; [2010]
    Nyckelord :elitfotboll; sport; mediesport; medieekonomi; kommunikativa praktiker; identitet; livsstil; supporterskap; fandom; värdeskapande; konsumtionsbaserat supporterskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar fotbollssupportrarna i deras roll som konsumenter men framförallt som producenter – som värdeskapare. Syftet är att kartlägga och ana­ly­sera deras kommunikativa praktiker för att på så sätt ta reda på i vilken omfattning de producerar värde för sina fotbollsklubbar. LÄS MER

  4. 19. Fotboll engagemang och intresse på lokal och nationell nivå under 1910- och 1920- talen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annethe Yngve; [2010]
    Nyckelord :Fotboll;

    Sammanfattning : Denna studie uppmärksammar engagemang och intressen inom fotbollen under 1910- och 1920-talen. Studien jämför engagemang på lokal nivå genom Varbergs Gymnastik- och Idrottsförening och Varbergs Boll- och Idrottssällskap med riksnivå och kompletterar tidigare forskning. LÄS MER

  5. 20. Allsvenskans medialisering : En medieteoretisk analys av svensk elitfotboll

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Tommy Stambolovski; [2008]
    Nyckelord :Fotboll; allsvenskan; medialisering; ;

    Sammanfattning : Mål och Syfte: Målet men den här uppsatsen är att undersöka hur dagens professionella fotboll i allmänhet, och den svenska elitfotbollen i synnerhet, har medialiserats. Mitt primära syfte med uppsatsen är att lämna ett bidrag till den samhällsvetenskapliga fotbollsforskningen i Sverige. LÄS MER