Sökning: "pupil s point of view"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden pupil s point of view.

  1. 1. Nytta eller nyttig? : Elev och kropp i särskolan åren 1946–2011

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Carlbom; Marcus Malmstedt; [2020]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; läroplan; kropp; elev; civilisering; sinnesslö;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur synen på eleven och kroppen framställs i läroplanerna för särskolan åren 1946–2011. För att besvara studiens syfte användes fem frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. TAKK är alltid laddat : Lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Karin Hellquist; [2018]
    Nyckelord :language; Alternative Augmentative Communication; Keyword Signing; compulsory school for learning disabilities; teacher; classassistent; communication; interaction; participation; learning; sociocultural perspective; communicative relationshiporiented perspective; språk; Alternativ Kompletterande Kommunikation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation; grundsärskola; lärare; klassassistenter; kommunikation; interaktion; delaktighet; lärande; sociokulturellt perspektiv; kommunikativa relationsinriktade perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK som kommunikativt stöd för elever i grundsärskolan. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tre lärare och två klassassistenter, som i sin profession praktiserade TAKK i interaktion med eleverna. LÄS MER

  3. 3. Bra stöd vid läs- och skrivsvårigheter? : En jämförelse av elevers och lärares uppfattningar av effektivt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rosita Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Dyslexia; reading and writing difficulties; effective teaching methods; pupils´views; special education; education for pupils with special needs.; Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; effektiva undervisningsmetoder; elevperspektiv; specialundervisning; utbildning för elever i behov av stöd.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine some secondary school pupils´ and teachers´ opinions about good support when having reading and writing difficulties and if there is a difference between their point of view in this issue. The study is based upon semi-structured interviews with both pupils and teachers. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering på fritidshemmet : elev- och pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Borgbrant; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; konflikter; konfliktorsaker; konflikthantering;

    Sammanfattning : At the after-school center, at which I’ve been working for about twenty years, I have noticed different kinds of conflicts. There are conflicts during both indoor and outdoor activities. Lately I’ve been thinking about both why these conflicts occur and how the conflicts are solved in a way that’s developing both the pupils and pedagogues. LÄS MER

  5. 5. Fri lek eller aktivitet? : En studie om elevers och pedagogers syn på fritidshemmets två fundament

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robert Irestam; Viktor Karlström; [2017]
    Nyckelord :Free play; activities; leisure time; pupil; pedagogue; Fri lek; aktiviteter; fritidshemmet; elev; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att, utifrån elevers och pedagogers perspektiv, jämföra synen på fritidshemmets två fundament; fri lek och pedagogstyrda aktiviteter. Bakgrunden till vår studie är ur vilken historia fritidshemspedagogiken vuxit fram med fokus på det fria barnet, men också dagens ökade fokus på undervisning med det nya läroplanstillägget. LÄS MER