Sökning: "pupils´ thoughts"

Visar resultat 6 - 10 av 284 uppsatser innehållade orden pupils´ thoughts.

  1. 6. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 7. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Henrik Möller; [2023]
    Nyckelord :Preschool; creativity; preschool teachers; education; curriculum; time efficiency; Förskola; kreativitet; förskollärare; utbildning; läroplan; tidseffektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER

  3. 8. Vad är inspiration? : En studie om högstadieelevers förståelse och användning av inspiration i sitt bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Delphiné Norman; [2023]
    Nyckelord :inspiration; högstadiet; kreativitet; motivation; bild;

    Sammanfattning : In Swedish school students seem to pay little attention on how to experience and use inspiration in their creative artwork. When asked to seek inspiration they tend to find an image and copy it rather than actively use it as inspiration. LÄS MER

  4. 9. Elevers delaktighet och inflytande i skolan genom rastverksamheten : En kvalitativ analys av elevers delaktig och inflytande i rastverksamheten utifrån ett fritidshemsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christer Hägglund; Robin Ottoson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; child perspective; influence; intercultural approach; leisure center; norm critique; participation; recess; relational perspective.; Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; fritidshemmet; inflytande; interkulturellt förhållningssätt; normkritiskt perspektiv; rastverksamhet; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Pupils’ participation and influence in school by means of recess. We believe that recess and recess activities are an important arena for the leisure center'steaching. LÄS MER

  5. 10. Teachers' perceptions and experiences of reading aloud in the early years EFL classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorentina Mavriqi; Farah Alkaaby; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; teachers’ experiences; teacher perception; motivation; benefits; discussions;

    Sammanfattning : Reading aloud can be viewed as an effective teaching strategy that allows pupils to improvetheir English language skills while also increasing their enthusiasm for learning and assistingthem in constructing their own reading paths. The purpose of this study is to investigateteachers' perceptions and experiences of reading aloud in English, as well as their opinions onthe effects that reading aloud has on pupils' language development. LÄS MER