Sökning: "pupils´ thoughts"

Visar resultat 11 - 15 av 284 uppsatser innehållade orden pupils´ thoughts.

  1. 11. Lärmiljön i grundsärskolan : en observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Frykler; [2022]
    Nyckelord :Social learning environment; pedagogical learning environment; physical learning environment; compulsory school for pupils with learning disabilities; Social lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; fysisk lärmiljö; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur social, pedagogisk och fysisk lärmiljö är utformad i grundsärskolans klassrum. Utifrån syftet besvaras tre frågeställningar: Hur är den sociala lärmiljön utformad, hur är den pedagogiska lärmiljön utformad och hur är den fysiska lärmiljön utformad? Studien bygger på tolv observationer i fyra klassrum på tre grundsärskolor. LÄS MER

  2. 12. ”Det är käckt liksom” : En kvalitativ studie av lärares inställning till tillämpningen av elevers populärkultur i svenskundervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Granath; [2022]
    Nyckelord :populärkultur; undervisning; erfarenheter; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Populärkulturen tar en allt större plats i dagens skolelevers liv. Det är även från denna miljö mycket av deras kunskaper och erfarenheter kommer. Skolans uppdrag är att främja en livslång lust att lära samt bidra till en kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter och kunskaper. LÄS MER

  3. 13. "Man kan inte bara komma och slå på en power point" : Om några skolbibliotekariers arbete med medie- och informationskunnighet i särskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Annika Dzedina; [2022]
    Nyckelord :intellectual disability; media- and information literacy; school library.; intellektuell funktionsnedsättning; medie- och informationskunnighet; skolbibliotek;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how school librarians work with media- and information literacy, MIL, with middle- and highschool pupils with intellectual disability, ID, in Sweden.  The Swedish government has decided that all Swedish citizens shall be digitally included, but there are people that are not. LÄS MER

  4. 14. Elevers syn på inflytande och delaktighet i förskoleklass : En kvalitativ intervjustudie utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Stenbäck; Adriana Morar; [2022]
    Nyckelord :Pupils perspectives; children s conversations; co-determination; participation; obedience; preschool class; influence; Elevers perspektiv; barnsamtal; medbestämmande; delaktighet; hörsammade; förskoleklass; inflytande;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande används flitigt i skolans verksamhet, men hur görs barn och elever delaktiga i undervisningen och när tillåts de egentligen ha inflytande? Studiens syfte är att belysa elevernas delaktighet och inflytande utifrån deras perspektiv. Den teori som används är Shiers delaktighetsmodell och som metod har intervjuer använts i form av barnsamtal. LÄS MER

  5. 15. Representationens betydelse : Historieundervisningen genom den intersektionella linsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alexandersson; Stephanie Johansson; [2022]
    Nyckelord :Canon; ethnicity; gender; history; history education; history textbooks; identity; intersectionality; narrative; norms; power; social hierarchy; stereotyping.;

    Sammanfattning : ”Representation matters: history education through the intersectional lens” is a critical intersectional content analysis based on a qualitative interview study with three grade school teachers and one high school teacher of history. The purpose of the interviews was to chart teachers ́ perspectives on history education and to analyze their history textbooks. LÄS MER