Sökning: "reading tablet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden reading tablet.

  1. 1. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 2. Tryckt vs digitalt : Materialitetens roll i läsning av tidskrifter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sofia Wallin Rundqvist; [2022]
    Nyckelord :Digital; magazines; materiality; phenomenology; print; reading experience;

    Sammanfattning : To digitally read books, newspapers and magazines on a tablet, computer or smartphone is constantly increasing in popularity and the number of users of digital magazine subscriptions is increasing every year. The difference in the content between printed and digital magazines in the application Readly is minimal, but the materiality of the medium that holds the content has a significant difference. LÄS MER

  3. 3. ”Högläsning en lugn stund med fokus på språkutveckling” : En studie om förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sandra Larsson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; uppfattningar; arbetssätt; samspel;

    Sammanfattning : This study examines the preschool teachers’ perceptions about reading aloud and its significance. The method I used is interviews with six legitimized preschool teachers that were interviewed private and the material has been analyzed with qualitative content analysis. LÄS MER

  4. 4. ”Det kommer säkert att bli mycket läsning på skärm i skolan framöver, men jag tycker nog inte att det är så bra” : En mixed method studie om elevers uppfattningar av traditionell och digital läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linn Henriksson; [2020]
    Nyckelord :reading; traditional reading; digital reading; digital tools; reading interest; läsning; traditionell läsning; digital läsning; digitala verktyg; läsintresse;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir allt mer digitaliserat, vilket även leder till att skolan blir mer digitaliserad i form av bland annat digitala läromedel och att många elever har varsin dator eller surfplatta. En intressant aspekt är hur den digitala läsningen påverkar elevernas läsning och om det finns en skillnad mellan traditionell och digital läsning. LÄS MER

  5. 5. ”Det är bättre att läsa ur en ”normal” bok” : en studie om attityder till eböckerbland gymnasieelever på Åland

    Master-uppsats,

    Författare :Matilda Nordberg; [2020]
    Nyckelord :e-böcker; läsning; unga vuxna; attityder; materialitet;

    Sammanfattning : The younger generation is reportedly not reading anymore and the older generation is concerned. What can be done to make today's youth read more and can libraries be a part of projects which promote reading amongst young people? Some researchers suggest that the digital natives would perhaps be more interested in reading if they were able to read from a screen. LÄS MER