Sökning: "reflektion enkät"

Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden reflektion enkät.

  1. 11. Undervisning i förskolan : En enkätstudie om förskollärares förståelse och användning av begreppet undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Hedlund; Ann-Sofie Marcusson; [2021]
    Nyckelord :Begrepp; förskollärare; förskola; läroplan; undervisning;

    Sammanfattning : Begreppet undervisning blev inskrivet i avsnittet förskolans uppdrag under 2018 när förskolans läroplan reviderades. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om begreppet undervisning i förskolan utifrån förskollärares förståelse för och användning av begreppet. LÄS MER

  2. 12. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Källström; Frida Olsson; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; högläsning; litteratur; pedagog; samtal; vila; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER

  3. 13. Sjuksköterskors attityder till och erfarenhet av att lindra lidande hos barn som genomgår nålrelaterade procedurer : En enkätstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Kerstin Högstand; Jessica Klockare; [2021]
    Nyckelord :lindrande strategier; barn; lidande; sjuksköterskors attityder; sjuksköterskors erfarenheter; nålrelaterade procedurer; barnsjuksköterska;

    Sammanfattning : För att lindra barnets lidande i samband med nålrelaterade procedurer används olika strategier, såsom hudanestesi, distraktion, perorala läkemedel samt individanpassad förberedelse. Forskning finns kring barns upplevelse av olika strategier, hur barnet upplever själva proceduren och hur sjuksköterskan eller vårdnadshavare uppfattar barnets upplevelse. LÄS MER

  4. 14. AKK och TAKK i förskolan : ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Madeleine Kjellberg; Therés Emilsson; [2020]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Specialpedagogisk insats; inkluderande förhållningssätt; Språkutveckling; Språkstörning; Sen språkutveckling; Normal Språkutveckling; Didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Att bidra med kunskap om hur och varför verksamma pedagoger väljer att använda AKK/TAKK som en språkutvecklande metod för alla barn i svensk förskola. Studiens fokus är att analysera arbetet med AKK/TAKK utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER

  5. 15. Kunskap är makt : Utveckling av enkät för kartläggning av arbetsmiljökunskaper hos sjuksköterskor

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Ingrid Lyttkens; [2020]
    Nyckelord :Enkätutveckling; sjuksköterskor; arbetsmiljö; empowerment; kunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: I sjuksköterskeyrket finns mycket arbetsrelaterad ohälsa och sjukskrivningsantalen fortsätter att öka. En bidragande faktor kan vara en bristande kunskap om vad man har för rättigheter och skyldigheter utifrån arbetsmiljölagen och arbetsmiljöföreskrifter. LÄS MER