Sökning: "relevans för läraryrket"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden relevans för läraryrket.

  1. 1. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys : en innehållsanalys av TRR-materialet utifrån ramverket FoNS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :grundskola; matematik; taluppfattning; FoNS; läromedel; TRR;

    Sammanfattning : Bakgrund  Taluppfattning är ett viktigt och centralt område för läraryrket eftersom det förekommer återkommande i den svenska grundskolans obligatoriska moment med särskild relevans för grundskolans lägre åldrar. Både inom den internationella forskningen och i den svenska grundskolan görs det mätningar och bedömningar av taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Skolans realisering av demokrati –och medborgaruppdraget i den marknadsanpassade skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malva Berenguer; Khalid Abdihafid; [2022]
    Nyckelord :medborgarfostran; demokratifostran; samhällskunskap; segregation; marknadsorientering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera forskning som hjälper oss få djuparekunskaper om hur den marknadsorienterade skolan och skolsegregationen påverkar skolansarbete med demokrati - och medborgaruppdraget. Utifrån vår frågeställning har vi gjort engrundlig litteratursökning i databaserna SwePub, ERIC och ERC för att samla ihopforskning. LÄS MER

  4. 4. Mobbning i barnlitteratur –en analys av böckerna Handbok för superhjältar del 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Blomquist; Daniela Padilla; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; barnlitteratur; undervisning; superhjälte; hermeneutik; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera och diskutera hur ämnet mobbning gestaltas i de skönlitterära böckerna Handbok för superhjältar, del 1 och 2. Böckerna är skrivna av Elias & Agnes Våhlund. LÄS MER

  5. 5. “Belöningen som jag värderar det är att själv få bestämma över min arbetstid” : En kvalitativ studie om arbetsmotivation inom läraryrket

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Pia Nohlås; Olivia Söderquist; [2020]
    Nyckelord :Work motivation; Herzberg two factor-theory; teaching; internal and external motivation; Arbetsmotivation; Herzbergs tvåfaktorteori; läraryrket; inre och yttre motivationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om Herzbergs tvåfaktorteori har relevans i praktiken idag inom läraryrket. Studien är kvalitativ med deduktiv ansats utifrån Herzbergs tvåfaktorteori. Totalt 10 semistrukturerade intervjuer utfördes med lärare från högstadie- och universitetsnivå vilka sedan analyserades tematiskt. LÄS MER