Sökning: "robot undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden robot undervisning.

  1. 1. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  2. 2. Studenters användning av ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Florence Cummings; Emma Sköldeberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Education; Students; Chatbot; ChatGPT; Artificiell Intelligens; Undervisning; Studenter; Chatbotar; ChatGPT;

    Sammanfattning : Till följd av den snabbt växande AI-tekonologin syftar denna studie till att fylla det forskningsgap som finns kring hur AI används inom undervisning. Detta har gjorts genom en kvalitativ studie, baserad på intervjuer och kartläggning, som undersökt hur studenter använder sig av chatboten ChatGPT. LÄS MER

  3. 3. Programmering inom matematikämnet : Hur och när använder eleverna kroppen som verktyg när de programmerar en robot

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Alma Bragde; [2023]
    Nyckelord :Programmering; förkroppsligad kognition; matematik; kroppen som verktyg.;

    Sammanfattning : När eleverna möter undervisning som grundar sig i teorin förkroppsligad kognition kan elevernas engagemang öka samt att deras resultat kan förbättras genom att de får använda kroppen. Eleverna kan använda kroppen på flera olika sätt vid programmeringsundervisning, exempelvis när eleverna programmerar en robot, då eleverna får använda kroppen för att få syn på vridningar och hur roboten ska ta sig fram. LÄS MER

  4. 4. ”Djävulen på jorden” eller ”ett effektivt hjälpmedel”? : En undersökning om framställningen av ChatGPT i media och om svensklärares inställning till AI-verktyget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tove Barrögård; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; AI; utbildning; svenskämnet; förändring; diskursanalys; media; enkätundersökning; svensklärare;

    Sammanfattning : Genom diskursanalys undersöker detta examensarbete vilka förståelser av chatbotten ChatGPT som skapas genom nyhetsrubriker och ingresser. Analysen är förankrad i diskursteori. Genom enkäter ämnar arbetet också undersöka hur svensklärare dels ställer sig till ChatGPT, dels resonerar om svenskämnets framtid. LÄS MER

  5. 5. Användandet av en LEGO robot i matematikundervisning på högstadiet : En undersökning om att väcka elevens intresse för matematik på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nora Saleem; [2021]
    Nyckelord :Action research; Digital technology; Group work; LEGO robot Mathematics; Aktionsforskning Digital teknik; Grupparbete; LEGO robot Matematik;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är numera en naturlig del av vårt samhälle och även skolan, lärarens roll är viktig när det gäller att iscensätta matematikundervisning med digitala verktyg. Enligt Skolverkets styrdokument ska alla skolor i Sverige använda sig av och instrumentera digitalisering. LÄS MER