Sökning: "sagan i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sagan i skolan.

  1. 1. ”Hon fick ju ett bättre liv sen” : En kvalitativ studie om hur tolv elever i årskurs F-3 resonerar om den normbrytande versionen av sagan om Askungen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Lindell; [2021]
    Nyckelord :gender; critical literacy; didactic potential; children’s literature; student’s perceptions; norm-breaking; genus; critical literacy; didaktisk potential; barnlitteratur; elevers resonemang; normbrytande;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt arbeta med frågor som rör kön, jämställdhet, rättigheter och möjligheter. Vidare ska skolan ge elever verktyg till att kritiskt kunna granska könsmönster samt ge elever en förståelse för hur dessa könsmönster kan begränsa människors livsvillkor (Skolverket, 2019). LÄS MER

  2. 2. ”Om killkompisarna fick reda på det skulle han dö av skam!” : En komparativ studie i två Suneböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sosefine Kilk; [2017]
    Nyckelord :Genus; manligt; kvinnligt; barnlitteratur; kön; karaktär; stereotyp och könsroll;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar böckerna Sagan om Sune och Sune - tjejtjusarmästaren, båda skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson. I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 framgår det att Sveriges skolor ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster samt arbeta med normer och värderingar. LÄS MER

  3. 3. Högläsning : En studie om hur barn påverkas av högläsning

    L3-uppsats, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Erica Svensson; [2015]
    Nyckelord :read-aloud; envisionment; Högläsning; föreställningsvärldar; samtal;

    Sammanfattning : Högläsning i skolan anses generellt som utfyllnad av tid och avslappning för barnen. Hemma får barnen för det mesta höra någon läsa högt under god-natt-sagan innan läggdags. Arbetets syfte är därför att undersöka hur hemmets och skolans högläsning påverkar barns läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. En studie om sagoarbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Violetta Olsson; Marie Hellström; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; kulturarv; lärande; saga; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien och våra frågeställningar var att få fördjupade kunskaper om sagans möjlighet att öka förutsättningar till elevernas lärande och utveckling. Vi ville också se om det är relevant att öka sagoarbetet i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Boksamtalets betydelse : En studie om hur sju pojkar med ett svagt läsintresse upplever boksamtal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Ola Mårtensson; [2010]
    Nyckelord :Booktalk; fiction; interest in reading; Chamber s approach; Boksamtal; skönlitteratur; läsintresse; Chambers inriktning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pojkar med ett svagt läsintresse upplever boksamtal samt om det främjar deras läsintresse. För att få en uppfattning om hur eleverna upplevde boksamtalen så har jag genomfört kvalitativa intervjuer med eleverna. LÄS MER