Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det låter som att någon trillar ner för trappan : En studie om polyrytmik ur ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Alexander Granlund; [2023]
    Nyckelord :Polyrhythm; design theory; semiotics; bodily resources; material resources; digital tools; polyrytmik; designteori; semiotik; kroppsliga resurser; materiella resurser; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker olika semiotiska resurser, teckensystem och tecken på lärande som visat sig i mitt övande på polyrytmik med stöd av det designteoretiska perspektivet. Övningen har haft sin utgångspunkt i två olika metodböcker; Applying Karnatic Rhythmical Techniques to Western Music av Rafael Reina (2015) och The Reference Rhythm Method av Mulle Holmqvist (2010). LÄS MER

  2. 2. Multimodalt arbete i undervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lundqvist Jaqueline; [2019-07-01]
    Nyckelord :Multimodalt arbete; modaliteter; semiotiska system; meningsskapande; undervisning; grundskola årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande forskningsfrågor: • Hur beskriver de tillfrågade lärarna att de arbetar för att skapa multimodalt arbete inom läs- och skrivundervisning? • Vilka uttrycksformer och digitala resurser kombineras multimodalt i de tillfrågade lärarnas undervisning inom läs- och skrivundervisningen? • Hur motiverar de tillfrågade lärarna sin beskrivna multimodala undervisning inom läs- och skrivundervisning? I studien användes kvantitativ metod i form av enkät. LÄS MER

  3. 3. Ritprat som kommunikativ metod : pedagogers förhållningssätt till ritprat i kommunikation med barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annica Cedervall; Hanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :Baby signs; Bild; Förskola; Kommunikativa metoder; Literacy; Ritprat; Semiotiska system;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie belyser ritprat som kommunikativ metod på förskolan. Ritprat består av ritade berättelser i kombination med det verbala språket. Ritprat används för att visualisera olika situationer med syftet att bland annat synliggöra människors olika perspektiv, tankar och känslor. LÄS MER

  4. 4. Lev Tolstoj anländer alltid till Astapovo. : Ett semiotiskt perspektiv på adaption.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria

    Författare :Henrik Christensen; [2014]
    Nyckelord :Lev Tolstoj; adaption; semiotik.;

    Sammanfattning : Den här studien är en analys av hur den ryske författaren Lev Tolstoj, genom kanonisering och uppkomsten av vissa mönster av texter, bilder och representationer, reduceras till tecken, symbol och ikon, samt hur denna symbol och ikon behandlas i två filmadaptioner - Leo Tolstoj (Lev Tolstoj 1985) respektive The Last Station (2009). Den teoretiska utgångspunkten är i huvudsak Jurij Lotmans kultursemiotiska teori och i synnerhet hans definitioner av termerna tecken, symbol och ikon. LÄS MER

  5. 5. Maktens reklam : En jämförande studie av könsdiskriminerande reklam, utifrån Reklamombudsmannen och genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annelie Enström; Lina Lindkvist; [2013]
    Nyckelord :Gender; Sexism; Stereotype; Marketing; Advertisement; Genus; Genusordning; Reklamombudsmannen; RO; RON; Könsdiskriminering; Könsdiskriminerande reklam; Sexism; Sexistisk reklam; Sexobjekt; Stereotyp; Könsroller; Reklam; Marknadsföring.;

    Sammanfattning : Reklam kan ibland anses framställa kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. I Sverige har alla rätt att anmäla den reklam som anses vara könsdiskriminerande. LÄS MER