Sökning: "Andersson 1988"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Andersson 1988.

  1. 1. I populismens farvatten - Samtalsanalys av mediepopulism hos journalister i SVT:s partiledarutfrågningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Andreas Andersson; Peter Karlberg; Harald Vedin Sjöström; [2023-03-10]
    Nyckelord :Populism; Media populism; News interviews; Neutrality; Journalism;

    Sammanfattning : Abstract Title: I populismens farvatten Authors: Andreas Andersson, Peter Karlberg & Harald Vedin Sjötröm Level: Bachelor’s thesis in journalism Term: HT 2022 Supervisor: Annika Bergström Keywords: Populism, Media populism, News interviews, Neutrality, Journalism Aim of thesis: This thesis seeks to study the occurrence of media populism in Sweden’s television’s (SVT) party leader questionings leading up to the 2022 Swedish parliamentary election. The main question we seek to answer is: Are there elements of a populist interview style in the party leader questionings? Theoretical framework: The main framework used in this thesis is based on Benjamin Moffitt’s (2016) definition of populism as a political style. LÄS MER

  2. 2. Ett värdigt liv : En studie om socialsekreterares tolkning och tillämpning av LVM ur ett åldersperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nora Petersson; Nicolina Andersson; [2022]
    Nyckelord :Misuse; LVM; elder; younger; social worker; ageism; social constructivism; Missbruk; LVM; äldre; yngre; tvångsvård; socialsekreterare; ålderism; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to investigate if age is impacting the social workers interpretationand application of the Swedish compulsory care legislation for people with substance abuse, Lag(1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall [LVM]. This with a specific focus on the elderly,thus clients over 65 years. LÄS MER

  3. 3. "Syns du inte, finns du inte" : En kvalitativ studie om hur hälso- och sjukvårdskuratorer upplever sin yrkesroll i samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sandra Andersson; [2021]
    Nyckelord :hospital social workers; interprofessional collaboration; teamwork; profession; jurisdiction; communication between professions.; Science General;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative research was to investigate medical social workers experiences and thoughts on collaboration with other health care professionals and what obstacles and opportunities they see with the interprofessional collaboration. The empirical research is based on six interviews with curators in somatic healthcare. LÄS MER

  4. 4. Måste man sitta still för att lära sig om hälsa? : Elevers uppfattningar om hälsoundervisningen utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :David Andersson; Alexander Norrgård; [2021]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsoundervisning; elevperspektiv; genus; Hirdman;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att området hälsa får lite utrymme i ämnet idrott och hälsa, att elever har svårt att formulera vilka kunskaper de ska erhålla och att flickor och pojkar upplever ämnet olika (Annerstedt 1991; Nyberg & Larsson 2014; Skolinspektionen 2018; Quennerstedt, Öhman & Ericsson 2008). Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur elever i årskurs nio uppfattar hälsoundervisningen i ämnet utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad händer i intersektionerna? : En kvalitativ läroboksanalys av klass, kön och ålder i läroböcker i svenska för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Lindskog; Sara Paulsson; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Innehållsanalys; Intersektionalitet; Läroböcker;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar synliggöra hur kategoriseringarna klass, kön och ålder framställs i läroböcker för svenskämnet i grundskolans årskurs 1–3. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av läroboksserien ABC-klubben(Wänblad, 2017), där sex av seriens nio läroböcker analyseras. LÄS MER