Sökning: "simultaneous bilingualism"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden simultaneous bilingualism.

  1. 6. Tvåspråkiga barn berättar på ryska och svenska : En explorativ studie om narrativ förmåga hos 6- till 7 åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Alena Olsson; [2014]
    Nyckelord :Bilingualism; narratives; story grammar; Russian; Swedish; speech-language therapy.; Tvåspråkighet; narrativer; story grammar; ryska; svenska; logopedi.;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är det många barn som talar två eller flera språk. Det är viktigt att kunna bemöta flerspråkiga barn och ge dem rätt språkligt stöd vid behov. LÄS MER

  2. 7. Everyday Construction of Gender Identity in a Sex-reassigned Child Negotiating Membership Categorization : A case study of an Iranian family in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Azar Raoufi Masouleh; [2014]
    Nyckelord :Ethnomethodology; conversation analysis; the doing of gender identity; membership categorization; resistance;

    Sammanfattning : Scholars in the field are of the opinion that the early simultaneous bilingual and bicultural exposure not only does not harm the bilinguals, but also strengthens their social and cultural foundations and keeps them from getting vulnerable to external environment (Deuchar and Quay 1999, 2000; Genesee 1989; Genesee, Nicoladis, and Paradis 1995; Holowka, Brosseau-Lapre ́, and Petitto 2002; Lanza 1992; Meisel 1989; Petitto et al. 2001). LÄS MER

  3. 8. Femåringar berättar på svenska och engelska : Referensdata och jämförelse med 6- och 7-åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Sara Arnoldsson; Bente Aronsson; [2013]
    Nyckelord :bilingualism; children; narratives; narrative development; story grammar; Swedish; English; MAIN; COST Action; flerspråkighet; barn; narrativer; narrativ utveckling; story grammar; svenska; engelska; MAIN; COST Action;

    Sammanfattning : År 2009 startades det europeiska forskningsprojektet COST Action IS0804 med syfte att få mer kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling och utveckla bedömningsmaterial anpassade för flerspråkiga barn. Inom COST Action fokuserar arbetsgruppen Narrative and discourse på berättelser (narrativer) som ett sätt att bedöma språk hos barn. LÄS MER

  4. 9. Simultant flerspråkiga barns narrativa förmågor : Referensdata för svensk-engelsktalande barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Annika Leback; Lisa Nilsson; [2012]
    Nyckelord :simultaneous bilingualism; bilingual first language acquisition; narratives; macrostructure; story grammar; microstructure; narrative comprehension; crosslinguistic influence; speech and language therapy; simultan flerspråkighet; tvåspråkighet; narrativer; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; narrativ förståelse; tvärspråkligt inflytande; logopedi;

    Sammanfattning : Det saknas logopediskt bedömningsmaterial normerat för flerspråkiga barn, och kunskapen om dessa barns typiska tal- och språkutveckling är begränsad hos logopeder i Sverige. Detta leder till över- och underdiagnostisering av språkstörning. Denna studie syftar till att undersöka svensk-engelsktalande barns narrativer (berättelser). LÄS MER