Sökning: "situerad kognition"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden situerad kognition.

  1. 1. Wayfinding ur ett serviceperspektiv : En studie av digitala artefakter i en företagsmiljö

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Linn Olsson; [2017]
    Nyckelord :UX; user experience; user research; tjänstedesign; digitala touchpoints; wayfinding;

    Sammanfattning : En utvärderande studie av digitala touchpoints i ett besöksflöde. Teorier som nyttjas i studien är mentala modeller, situerad kognition och externa reprepresentationer. I metodvalet utvärderas kontextuell design samt service walkthrough angående vilken metod som är mest lämplig. LÄS MER

  2. 2. Materiella och kognitiva verktyg i undervisningen : Ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på elevens lärande i en materiell och sociokulturell kontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Katarzyna Sänd; [2015]
    Nyckelord :Kognitionsvetenskap; situerad kognition; situerat lärande; teknikstött lärande; undervisning; verktyg; artefakter; community of practice; embodiment; kontext; kultur; system;

    Sammanfattning : Enligt den situerade ansatsen ses kognitionen/tänkandet som en process i människans hjärna (neurala funktioner) och kropp (sensomotoriska mekanismer) påverkbar av omgivningen via sociala interaktioner. Den materiella och sociala omvärlden nyttjas av människan som verktyg för att stödja fysiska aktiviteter eller avlasta kognitiva processer. LÄS MER

  3. 3. Hur du når Level 90 i ett Serious Game : Feedback för motivation och lärande i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecka Philipsson; [2014]
    Nyckelord :Motivation; Lärande; Feedback; Serious Games; Situerad kognition; PISA; Högskoleverket; Högstadieelever;

    Sammanfattning : Denna rapport är ämnad att undersöka vilken sorts feedback digitala spel kan ge föratt främja motivation och lärande. Studien utförs kvalitativt med fokusgrupper somdatainsamlingsmetod och med högstadieelever som målgrupp. LÄS MER

  4. 4. När mormors resa blir digital : Kognitiva aspekter på äldres interaktion med pappersbaserad respektive digital kollektivtrafikinformation - ett situerat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eva-Maria Ternblad; [2014]
    Nyckelord :Situerad kognition; episodiskt minne; kollektivtrafikinformation; digitalisering; reseplanerare; tidtabell.;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering innebär stora möjligheter till spridning och återbruk av informationsamtidigt som digitala klyftor skapas. Bland de medborgare som inte till fullo anammat den nyatekniken återfinns en stor grupp äldre, något som påverkar dessa individers möjligheter till en höglivskvalité i form av delaktighet, oberoende och god rörlighet. LÄS MER

  5. 5. Lärande datorspel som kognitivt stöd för språkinlärning i förskolan : En granskning av datorspelet Klura ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anette Meritähti; [2014]
    Nyckelord :Lärande datorspel; situerat lärande; serious games; digital spelbaserad inlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : Digital spelbaserad inlärning handlar om användningen av spel i undervisningssyfte. Få forskare har undersökt dessa spels inverkan på förskolebarns språkinlärning, speciellt med situerat lärande som utgångspunkt. LÄS MER