Sökning: "skönlitteratur barn"

Visar resultat 16 - 20 av 165 uppsatser innehållade orden skönlitteratur barn.

  1. 16. Högläsning av skönlitteratur – En studie av hur lärare på mellanstadiet arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Andersson; Sanna Furskog; [2023]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; mellanstadiet; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Forskning har visat att högläsning för barn ger goda effekter. Trots detta finns en syn om att högläsning främst passar yngre barn. Denna studies syfte är att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning av skönlitteratur i klassrummet. LÄS MER

  2. 17. En ljusare framtid med släckta skärmar : Digitaliseringen och lärares resonemang om digitala verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Vilma Gyllstad; Jacob Strauch; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; traditionell läsning; digitala verktyg; digitalisering; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Läsning och läsförståelse är en grundpelare i majoriteten av skolans ämnen. På grund av den ökade digitaliseringen sker en förändring i hur människan läser. Många barn och unga växer upp med digitala verktyg som en självklar del i deras liv. Med digitaliseringen ökar läsning på skärm och digitala verktyg i skolan. LÄS MER

  3. 18. Barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ intervjustudie med fyra engelsklärare för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Helena Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Children s literature; English teaching; English teachers; Grades 4-6; Language development; Barnlitteratur; engelsklärare; engelskundervisning; språkutveckling; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om skönlitteratur i undervisningen och vilka fördelar det ger att använda barn- och ungdomslitteratur i undervisningen av engelska som andraspråk. Däremot verkar barn- och ungdomslitteratur användas i engelskundervisningen i begränsad omfattning och de aktiva lärare jag mött under min lärarutbildning använder främst läromedel. LÄS MER

  4. 19. Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lättläst; meningslängd; läs- och skrivsvårigheter; skönlitteratur för barn; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks meningslängdens betydelse för läsförståelsen hos barn med lässvårigheter. Syftet är att ta reda på om råden om att skriva korta meningar i lättläst skön­litteratur är rimliga eller behöver nyanseras. LÄS MER

  5. 20. Social hållbar utveckling i skönlitteratur för barn : En innehållsanalys av sex skönlitterära barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Eriksson Fältebrant; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; hållbar utveckling; innehållsanalys; skönlitteratur; social hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to show how the social pillar of sustainable development is depicted in fiction literature written for children between the ages 3-6 years. The aim is also to show what fiction literature contributes to education for social sustainable development. LÄS MER