Sökning: "skönlitteratur barn"

Visar resultat 21 - 25 av 165 uppsatser innehållade orden skönlitteratur barn.

  1. 21. Från “När Salikons rosor vissnar, då är jag död” till “Dödsstraffa mej hit och dödsstraffa mej dit” : En litteraturdidaktisk textanalys och diskussion av döden i barnlitteratur skriven av Astrid Lindgren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Pålsson; Ellie Uggla; [2022]
    Nyckelord :Död; barn; skönlitteratur; tematisk analys; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur döden och livet efter döden skildras i ett antal barnböcker för att kunna föra en didaktisk diskussion om böckernas didaktiska potential för arbete med värdegrundsfrågor kopplat till ämnet döden. Böckerna som undersöks är Allrakäraste Syster, Mio, min Mio, Sunnanäng och Bröderna Lejonhjärta skrivna av Astrid Lindgren. LÄS MER

  2. 22. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  3. 23. Högläsning av skönlitteratur : En kvalitativ undersökning av hur lärare använder och tänker om högläsning av skönlitteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ester Skogby; [2022]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; gemensam läsning;

    Sammanfattning : Högläsning är något som ofta förknippas med sagostunder för yngre barn, men forskningen är överens om att högläsning kan anses vara gynnsam för elevers lärande oavsett ålder. I den nya läroplanen för grundskolan som börjar gälla höstterminen 2022 återfinns nya skrivningar som åter gör högläsningen aktuell, då det framkommer att eleverna ska erbjudas gemensam läsning i undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Skönlitterära barnböckers framställning av adhd : En analys av karaktärernas diagnos, självbild och vänskapsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Adhd; funktionsnedsättning; textanalys; skönlitteratur; barnböcker; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att, genom en kvalitativ textanalys, undersöka hur funktionsnedsättningen adhd framställs i tre skönlitterära barnböcker. Jag ville dels undersöka hur adhd framställdes i böckerna relaterat till adhd-forskningens bild av diagnosen, dels se hur karaktärernas självbild och vänskapsrelationer såg ut och dels undersöka vilket budskap jag kunde tolka i böckerna. LÄS MER

  5. 25. ’Om jag bara inte var så äcklig’ : – en motivstudie om mobbning i skönlitteratur för barn och hur dennalitteratur kan användas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Jagger; Jagger; Undret; barnlitteratur; skönlitteratur; mobbning; verbal mobbning; relationell mobbning; fysisk mobbning; receptionsteori; boksamtal; Louise Rosenblatt; Aidan Chambers; hermeneutik;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Frida Nilssons bok Jagger, Jagger (2013) och R.J. Palacios bok Undret (2013), som båda behandlar ämnet mobbning. Undersökningens syfte är att dels analysera hur mobbning framställs i dessa böcker, dels hur böckerna, och skönlitteratur med motivet mobbning i allmänhet, kan användas i arbetet mot mobbning i skolan. LÄS MER