Sökning: "skillnader mellan olika läroplaner"

Visar resultat 26 - 30 av 50 uppsatser innehållade orden skillnader mellan olika läroplaner.

  1. 26. Överlämningar mellan förskola och förskoleklass : Förskollärares upplevelser gällande överlämningar mellan förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Persson; Emeli Berntsson; [2015]
    Nyckelord :Överlämningar; informationsutbyte; samverkan; förskollärare; förskoleklasslärare; individnivå och gruppnivå;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad förskollärare i förskola och förskoleklass beskriver gällande överlämningar. I studien är samverkan och informationsutbyte två ledande begrepp som återkommer och som är grundläggande i överlämningar mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  2. 27. Religionskunskapens förändring : Analys av läroböcker i religionskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Mårten Hemström; [2015]
    Nyckelord :kristendom; etik; läroplan; läroböcker; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utreda sambanden mellan den presentation av kristendomens uppfattning i olika etiska frågor som finns i olika läroböcker i religionskunskap för gymnasiet från olika perioder och de läroplaner som var aktuella då. Hur beskrivs kristendomens etik i de olika läroböckerna? Vilka områden betonas och vilka tonas ner? Hur speglar de utvalda läroböckerna den läroplan som var aktuell när den skrevs? Med hjälp av hermeneutisk metod har jag analyserat tre läroböckers presentation av kristendomens etik genom att analysera hur var och en av dem presenterar några valda områden som kan hänföras till kristendomens etik. LÄS MER

  3. 28. Hur har undervisningen påverkats av läroplansbytet till Lgr 11? - Några matematiklärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jesper Nyström-Christén; Shamir Zabbar; [2013]
    Nyckelord :läroplan; läroplansreform; läroplansteori; Lgr 11; matematik; undervisningspraxis; arbetsmetod; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur några matematiklärare har påverkats av läroplansbytet mellan Lpo 94 och Lgr 11. Hur har deras profession påverkats av detta byte samt deras attityder till läroplaner rent allmänt? Genom observationer och kvalitativa intervjuer har vi undersökt hur fyra matematiklärare på två olika skolor har påverkats. LÄS MER

  4. 29. "Jag twittrar om fotboll dagligen" Om pojkars användande av sociala medier under skoldagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Brandt; Marianne Stahl; [2013]
    Nyckelord :Flipped classroom; gymnasieskola; likvärdig; läroplaner; pojkar; skoldag; sociala medier;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete vill vi undersöka hur pojkar i gymnasieåldern använder sociala medier. Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om deras användning av sociala medier, särskilt utifrån skolan. LÄS MER

  5. 30. Vad vet vi om grannarnas hälsa? : En studie kring hälsobegreppet i svenska, norska och danska kursplanerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bergström; Jennie Landin; [2013]
    Nyckelord :Hälsa; Idrott och hälsa; textanalys; läroplaner; Sverige; Norge; Danmark;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att göra en komparativ undersökning mellan Sverige och Norge respektive Sverige och Danmark om hur hälsobegreppet används i kursplanerna i idrott och hälsa. Studien utgår från två frågeställningar: Vilka olika synsätt kring hälsobegreppet kan urskiljas? Vilka likheter och skillnader finns det mellan kursplanerna? Studien utgår från en kvalitativ textanalys där kursplaner från Sverige, Norge och Danmark har analyserats. LÄS MER