Sökning: "skivbolag"

Visar resultat 11 - 15 av 94 uppsatser innehållade ordet skivbolag.

  1. 11. Skivbolagens ledarskap : Majorbolagens ledarskap i den kreativa processen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Johanna Nordlund; Hallberg Oscar; David Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; the music industry; organizational structure; record label; organizational change; the creative process; entrepreneurship.; Ledarskap; musikindustrin; organisationsstruktur; skivbolag; organisationsförändring; den kreativa processen; entreprenörskap.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en kartläggning av ledarskapets roll i den kreativaprocessen inom majorbolagens organisationsstrukturer, samt på vilka sätt ledarskapet styr denkreativa processen. Ledarskapets betydelse i den kreativa processen diskuteras kring olikasituationer samt omgivningen och dess krav som styr marknaden och dess förutsättningar. LÄS MER

  2. 12. SPOTIFY – EN VÄRLD AV LÖFTEN : En kritisk analys av spotifys förmedling av artisters identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Dolores Huremovic; [2021]
    Nyckelord :Spotify; streaming; retorik; plattformisering;

    Sammanfattning : 2018 lanserade musikstreamingtjänsten Spotify den egna plattformen Spotify for artists som riktar sig till artister och möjliggör självständig distribution av musik till plattformen. Där kan artister ladda upp musik utan mellanhänder som skivbolag. LÄS MER

  3. 13. Popstjärnans framgångsrecept : En kvalitativ studie i vad som krävs för att slå igenom somartist i dagens musikklimat 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Näslund; [2021]
    Nyckelord :Image; varumärke; kommunikation; artisteri; skivbolag; framgång; Idol; driv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en ökad förståelse kring hur skivbolag arbetar medartister, vad som krävs för att nå framgång som artist samt hur man definierar framgångi denna kontext. Detta öppnar i sin tur upp för diskussion kring varför före dettaIdolmedverkande når framgång eller ej. LÄS MER

  4. 14. Att höras genom bruset : En kvalitativ studie i vad som genererar framgång imusikindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Leo Linder Lodén; [2021]
    Nyckelord :Framgång; image; drivkraft; unikum; varumärke; tvåvägskommunikation; sociala medier;

    Sammanfattning : I följande uppsats undersöktes framgång ur skivbolag, artisters samt idoldeltagares perspektiv.Det undersöktes även vilka faktorer och egenskaper som ansågs essentiella i syfte att genereraen lyckad artistkarriär. LÄS MER

  5. 15. Att etablera sig i musikbranschen : Ett praktiskt försök att få in en fot i popmusikindustrin

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Sebastian Meyer Hagberg; [2021]
    Nyckelord :Music production; pitch; publishing; pop music; network; songwriter; A R; Musikproduktion; pitch; förlag; popmusik; nätverk; låtskrivare; A R;

    Sammanfattning : This master dissertation is an attempt to find the best way for a young and aspiring music producer or songwriter to start a career within the pop music industry. The aim of the project is to gain knowledge from the process of pitching music to publishers, record labels and artists and to improve that process with the knowledge gained. LÄS MER