Sökning: "skolans utveckling bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden skolans utveckling bakgrund.

  1. 1. Miljöundervisningstraditioner i teknikläroboken : tillbaka till miljöundervisningens begynnelse…?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sadrudina Smajlagic; [2019]
    Nyckelord :environmental education; teaching traditions in environmental education; sustainable development; content analysis; technology optimism; technology; textbook; miljöundervisning; miljöundervisningstraditioner; hållbar utveckling; innehållsanalys; teknikoptimism; teknik; lärobok;

    Sammanfattning : Klimatförändringar och miljöproblem har alltmer blivit synliga på kontinenter och hav, men även i samhällsdebatter och media. Därav har media haft en påtaglig roll för rådande miljöskildring och miljösyn. LÄS MER

  2. 2. Lärande för hållbar utveckling-en studie om hur NO-lärare i grundskolan inkluderar hållbar utveckling i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Iryna Lavreniuk; [2019]
    Nyckelord :hållbar utveckling; didaktik i lärande; lärande för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Den svenska läroplanen är tydlig med skolans uppdrag - ge eleverna möjlighet att förstå hur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Det betyder att utbildning måste vara en nyckel till hållbar utveckling samt lärande - en förutsättning för att hantera de utmaningar världen står inför. LÄS MER

  3. 3. Höjda straff och hårdare tag mot brott: en studie av den nyklassiska skolans inflytande på straffsystemet och kriminalpolitiken i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ludvig Olsson; [2019]
    Nyckelord :straffrätt; criminal law; rättshistoria; legal history; rättsvetenskap; law; straffteori; penal theory; den nyklassiska skolan; the neoclassical school.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay aims to describe the neoclassical school, as well as the develop-ment of the criminal system and criminal policy in Sweden as from 1965 until 2019, and to also analyse if the neoclassical school has had any influ-ence on the development. The study is based on the following main issue: is the punitive development of the criminal system and criminal policy of the recent decades a result of the neoclassical school's influence. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Religiösa elever i religionsundervisningen : En kvalitativ studie om att undervisa religiösa elever i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Larsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att, utifrån en kvalitativ forskningsansats, undersöka tre lärares upplevelser av att undervisa religiösa elever i ämnet religionskunskap. Utifrån studiens bakgrund och tidigare forskning beskrivs Sverige som ett av världens mest sekulariserade länder, vilket bland annat visar sig genom att skolans religionsämne gått från att enbart behandla kristendomen, till att idag vara ett ämne som undervisar elever från olika trosbakgrunder tillsammans i ett ämne som på ett neutralt sätt ska lära elever om olika religioner. LÄS MER