Sökning: "skolbibliotek och lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden skolbibliotek och lärare.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. Samarbete mellan skola och bibliotek : En intervjustudie om samarbeten mellan lärare och bibliotekarier på en skola utan eget skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eline Frost; [2024]
    Nyckelord :Samarbete; Lärare; Bibliotekarie; Skolbibliotek;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka samarbetsrelationen mellan lärare och bibliotekarie på en glesbygdsskola utan eget skolbibliotek. För att analysera verksamheten och relationen användes Montiel-Overalls teacher and librarian collaboration models som är fyra till antalet, Coordination, Cooperation, Cordinated instruction och Cordinated Curriculum. LÄS MER

  3. 3. Lärares olika metoder för att öka elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sindy Puelma Mora; Klara Bohman; [2024]
    Nyckelord :grundskola; läslust; läsmetoder; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att vi som blivande grundskollärare får kunskap om olika metoder som kan användas för att motivera elevers läslust i det tidiga mellanstadiet, då det har visat att elevers läslust har minskat. Arbetet utgår från frågeställningen “Hur kan lärare motivera elever i det tidiga mellanstadiet till en ökad läslust?”. LÄS MER

  4. 4. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Rydkvist; Max Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Joy of reading; motivation; school library; primary school; children s literature; school librarian; Läslust; motivation; skolbibliotek; lågstadiet; barnlitteratur; skolbibliotekarier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares syn på skolbibliotekariens roll och samarbetet professionerna emellan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Burman; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Gymnasium; Samarbete; Lärare; Skolbibliotekariens roll; TLC-modellen; Professionsteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to develop a deeper understanding of how upper secondary teachers view the role of the school librarian and how these professions collaborate. Although the subject is well researched within Library and information science, there are few studies that illustrate the teacher's perspective and experiences of the school librarian's role, and collaboration between the professions. LÄS MER