Sökning: "social mind"

Visar resultat 16 - 20 av 842 uppsatser innehållade orden social mind.

  1. 16. Neural correlates of pragmatic processing in adolescents

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Christoffer Forbes Schieche; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; cognitive control functions; fMRI; pragmatics; theory of mind; fMRI; kognitiv kontroll; mentalisering; pragmatik; tonåringar;

    Sammanfattning : Understanding indirect speech, i.e., when an utterance does not match the intended meaning, is one of many pragmatic abilities at play in conversation. While the development of pragmatic abilities starts early, they continually develop throughout adolescence although this period is understudied. LÄS MER

  2. 17. Skyddet för data : En analys av digitala tjänsters skydd för sin data genom sui generis-rätten i ljuset av Digital Markets Act

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Konstantinos Adamidis; [2023]
    Nyckelord :protection of databases; database protection; database directive; legal protection for databases; data; protection of data; intellectual property law; unfair competition; competition law; DMA; Digital Markets Act; EU; EU law; databasskydd; databasdirektivet; rättsligt skydd för databaser; data; skydd för data; immaterialrätt; illojal konkurrens; konkurrensrätt; DMA; Digital Markets Act; EU; EU-rätt;

    Sammanfattning : The sui generis-right in article 7.1 of the database directive provides the maker of a database, who has made a qualitatively and/or quantitative substantial investment in the obtaining, verification and/or presentation of the contents in a database, the right to prevent extraction and/or re-utilization of the whole or of a substantial part of the database contents. LÄS MER

  3. 18. En känsla av sammanhang för ökad existentiell hälsa : En kvalitativ studie om en kommuns förutsättningar att skapa en meningsfull livsmiljö för sina medborgare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Pröjtz-Ålund; [2023]
    Nyckelord :Existentiell hälsa; mentalisering; KASAM; Theory of mind; kognitiv fluiditet; kommunala verksamheter; kognitiv förmåga; parakosmos; imaginära världar; bibliotek; integration;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att genom semistrukturerade intervjuer samt deltagarobservationer undersöka vad Nyköpings kommun gör för att främja sina invånares existentiella hälsa utifrån WHO:s definition av vad som är betydelsefullt för en hållbar livsmiljö. Den existentiella hälsodimensionens betydelse är något som oftare uppmärksammas i internationella vetenskapliga studier och då främst genom tre aspekter; fysisk, psykisk och social hälsa. LÄS MER

  4. 19. Grönare gata på 25 kvadrat : en studie av utmaningar och möjligheter med biodiversitetsfrämjande parklets i urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Freng Blümke; [2023]
    Nyckelord :parklet design; biodiversitet; pollinatörer; innovation; taktisk urbanism; växtdesign; ekologisk hållbarhet; SPUGS; urban ekologi; ekosystemtjänster; framtidsvisioner; ruderatmarker; naturen som förebild; torktåliga arter; sociala värden;

    Sammanfattning : Idag lever nästan 90% av Sveriges befolkning sina liv i urbana miljöer. Eftersom expansionen i många städer blivit begränsad riktas i stället blickarna mot den täta staden som lösning på problemet. Men med förtätning följer också många utmaningar. LÄS MER

  5. 20. Inverkan influencer marketing & word-of-mouth har på konsumentens köpbeslut i relation till tillit. : En kvantitativ studie riktad på konsumenters tillit till influencers och sin omgivning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Evelina Lind; Ida Fransson; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; word-of-mouth; tillit; konsumenters köpbeslut; sociala medier;

    Sammanfattning : Title – The influence influencer marketing and word-of-mouth have on the consumer's purchase decision in relation to trust: A quantitative study focused on consumer ́s trust in influencers and their surroundings Level – Candidate thesis, 15 hp Author – Ida Fransson & Evelina Lind Advisor – Afshin Afsharipour Examiner – Svante AnderssonTerm – Spring term 2023 Purpose - The purpose of this study is to examine consumers' buying decision based on the extent to which they rely on influencer marketing and the influence word-of-mouth can have in relation to trust.Design/methodology/approach - This study is based on selected articles that are adapted to the chosen topic that this paper addresses. LÄS MER