Sökning: "sociala medier påverkan på unga"

Visar resultat 31 - 35 av 109 uppsatser innehållade orden sociala medier påverkan på unga.

  1. 31. ”Sociala medier – Vän eller fiende?” : En kvalitativ studie om hur sociala medier påverkar unga flickors psykiska hälsa utifrån kuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Miar Albatroukh; Ilina Kareem; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; kuratorer; gymnasieflickor och nätmobbning;

    Sammanfattning : Forskningen visar att den psykiska ohälsan hos unga ökar. Ökningen är störst bland unga flickor och en av förklaringarna till detta är användandet av sociala medier. LÄS MER

  2. 32. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER

  3. 33. Influerad av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Waldt; Michaela Eliasson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Influerad av influencers. Universitet och program: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Service Management, Retail. LÄS MER

  4. 34. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  5. 35. Självobjektifiering på Instagram : En kvalitativ studie om fenomenets påverkan på unga kvinnors självkänsla

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Hanna Bryggman; Alice Karlsson; Rebecka Krabbe; [2022]
    Nyckelord :självobjektifiering; instagram; självkänsla; sociala medier; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Instagram is one of the biggest social media platforms today, affecting a large portion of the Swedish population. Studies have shown that social media can affect the mental health of the users. Many of the pictures posted on Instagram are objectifying, meaning that they focus only on appearance. LÄS MER