Sökning: "sociala medier påverkan på unga"

Visar resultat 36 - 40 av 109 uppsatser innehållade orden sociala medier påverkan på unga.

  1. 36. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ada Ferngren; Molly Nurmi; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; reklam; sexism; könsdiskriminering; objektifiering; kroppsskam;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER

  2. 37. Sociala mediers integration i den verkliga världen : En kvalitativ studie om sociala mediers påverkan på ungdomar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Katlin Hoppa; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; ungdomar; kuratorer; självkänsla; psykisk hälsa; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Social media is today a part of daily life for adolescents, at the same time the mental illness is increasing among young people. The aim of this study is to examine high school students' experiences of how social media affects their self-esteem and mental health, the purpose is also to examine how counselors help adolescents who feel bad as a result of social media. LÄS MER

  3. 38. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Blomstrand; Pernilla Sofia Lejdström; Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; marketing; digital marketing; energy drink; functional beverage; health risks; awareness.; Attityder; marknadsföring; digital marknadsföring; energidryck; funktionsdryck; hälsorisker; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER

  4. 39. Sociala mediers påverkan på unga kvinnors självbild : En kvalitativ intervjustudie 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Stina Listrup; Lovisa Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Självbild; Sociala medier; ångest; kroppshets;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur sociala medier upplevdes påverka unga kvinnors självbild i åldrarna 17-26 år. Tidigare forskning visade att sociala medier gjorde individen självkritisk vilket påverkade självbilden negativt. LÄS MER

  5. 40. Hur sociala medier påverkar ungdomar och unga vuxnas psykiska hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Louise Ek; Tahia Avaria Avaria; [2021]
    Nyckelord :social media; mental health; body image and teenagers; self-esteem; psychiatric disorders; adolescence;

    Sammanfattning : Sociala medier är en digital plattform som används för att kommunicera med varandra, sprida information eller återupprätta kontakten med gamla vänner. Enligt forskning har sociala medier både positiva och negativa effekter på människors psykiska hälsa. LÄS MER