Sökning: "sociologiska teorier rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sociologiska teorier rekrytering.

  1. 1. “Nej, jag är inte skraj för ny teknik” : En kvalitativ studie om rekryterares känslomässiga upplevelse av AI inomrekrytering

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Elf; Elina Bende; [2024]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; sense-making; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptance of AI; Artificiell intelligens; AI; meningsskapande; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptans av AI;

    Sammanfattning : The rapid development of artificial intelligence has initiated debates regarding its eventual threats and opportunities in the labor market. There is currently an ongoing discussion about which jobs, within the HR-business, that could potentially be replaced by AI, with the recruiting profession being suggested as replaceable by AI. LÄS MER

  2. 2. Det frivilliga tvånget att prestera - Upplevelser av organisationskultur och dess påverkan på arbetsprestation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sandra Åsberg; [2023]
    Nyckelord :Organisationskultur; prestation; individualisering; unga vuxna; värdeord; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det moderna samhället karaktäriseras av globalisering, extern och intern konkurrens samt ny informationsteknik, vilket har förändrat villkoren för individen på arbetsmarknaden. Denna studie undersöker upplevelsen av organisationskultur och arbetsprestation på ett företag inom rekrytering och bemanningsbranschen i södra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miro Kordnejad; [2022]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Proposition; Recruitment;

    Sammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER

  4. 4. Mångfaldsarbetet I En Bemanningsorganisation : En Kvalitativ Studie Om Främjandet Av Mångfald I Rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Seveborg; Iman Daher; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Arbetsliv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en bemanningsorganisation arbetar med att främja mångfald i sin rekrytering och hur detta går till praktiskt. Idag är det viktigt för företag att representera goda värderingar och vara en hållbar organisation, därmed är det viktigt för dem att ha en bred kulturell mångfald bland sina medarbetare. LÄS MER

  5. 5. "Förväntan är att du ska leva värdeorden" : En studie om företagskultur och motivation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Hillgren; Sara Källsten; [2021]
    Nyckelord :Företagskultur; Motivation; Kontroll; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker begreppet företagskultur och hur den visar sig i ett företags vardagliga verksamhet. Utöver detta syftar studien till att se hur ledningen använder sig av kulturen som ett styrmedel för att motivera sina medarbetare. LÄS MER