Sökning: "sociologiska teorier rekrytering"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sociologiska teorier rekrytering.
1. “Nej, jag är inte skraj för ny teknik” : En kvalitativ studie om rekryterares känslomässiga upplevelse av AI inomrekrytering
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The rapid development of artificial intelligence has initiated debates regarding its eventual threats and opportunities in the labor market. There is currently an ongoing discussion about which jobs, within the HR-business, that could potentially be replaced by AI, with the recruiting profession being suggested as replaceable by AI. LÄS MER
2. Det frivilliga tvånget att prestera - Upplevelser av organisationskultur och dess påverkan på arbetsprestation
Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Det moderna samhället karaktäriseras av globalisering, extern och intern konkurrens samt ny informationsteknik, vilket har förändrat villkoren för individen på arbetsmarknaden. Denna studie undersöker upplevelsen av organisationskultur och arbetsprestation på ett företag inom rekrytering och bemanningsbranschen i södra Sverige. LÄS MER
3. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER
4. Mångfaldsarbetet I En Bemanningsorganisation : En Kvalitativ Studie Om Främjandet Av Mångfald I Rekryteringsprocessen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en bemanningsorganisation arbetar med att främja mångfald i sin rekrytering och hur detta går till praktiskt. Idag är det viktigt för företag att representera goda värderingar och vara en hållbar organisation, därmed är det viktigt för dem att ha en bred kulturell mångfald bland sina medarbetare. LÄS MER
5. "Förväntan är att du ska leva värdeorden" : En studie om företagskultur och motivation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker begreppet företagskultur och hur den visar sig i ett företags vardagliga verksamhet. Utöver detta syftar studien till att se hur ledningen använder sig av kulturen som ett styrmedel för att motivera sina medarbetare. LÄS MER