Sökning: "spansklärare"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet spansklärare.

  1. 1. Spansklärares förhållningssätt till ämnesrelaterad kompetensutveckling : En kvalitativ intervjustudie utifrån den ”ensamma” spansklärarens perspektiv i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Stenmark; [2022]
    Nyckelord :spansklärare; yrkesskicklighet; yrkesroll; kompetensutveckling; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of how Spanish teachers in the Elementary School relates to subject-related competence development in the absence of colleagues who teaches the same subject. To support our research, we chose to implement a qualitative method, more precisely, the semi structured interview. LÄS MER

  2. 2. Spansklärares motivation i att motverka elevers avhopp från spanska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Silvia Rossella Arena; [2020]
    Nyckelord :Motivation; upplevelse; spansklärare; studieavhopp; moderna språk;

    Sammanfattning : Ett problem som har blivit mer och mer förekommande under de senaste åren i den svenska grundskolan handlar om möjligheten att kunna välja bort moderna språk. I denna studie undersöks spansklärares upplevelse av deras motivation i att motverka elevers avhopp från spanska på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. GERS och PCIC i den svenska skolan: Följs de grammatiska riktlinjerna i Gemensam Europeisk Referensram för Språk och Plan Curricular del Instituto Cervantes?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Michela Maraga; Anna Sonesson; [2020]
    Nyckelord :GERS; PCIC; spanskundervisning; grammatik; Languages and Literatures; Social Sciences;

    Sammanfattning : Skolverkets kurs- och ämnesplan i Moderna språk är relativt öppen för tolkning och har inte så många grammatiska riktlinjer. Som språklärare har man alltså en stor frihet att utforma sin egen undervisning, men avsaknaden av information när det kommer till vilka grammatiska moment som borde ingå i varje steg skulle kunna ses som problematisk. LÄS MER

  4. 4. Medveten målspråksanvändning i undervisningen av moderna språk – En kvalitativ belysning av elevers uppfattningar om hinder och möjligheter med att spanskan används som klassrumsspråk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Dahlgren; Channa Carlestam; [2019]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektivet; klassrumsspråk; kommunikativ kompetens; moderna språk; målspråksanvändning; spanska; språkdidaktik; språkliga strategier; språkligt inflöde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kvalitativ belysning av högstadieelevers uppfattningar om vilka hinder och möjligheter som finns med att målspråket (spanska) används som klassrumsspråk och vilka metoder och strategier som de uppfattar som framgångsrika för att främja målspråksanvändningen i klassrummet. För att undersöka informanternas uppfattningar har en kvalitativ ansats tillämpats. LÄS MER

  5. 5. "Kommunikation lär man sig bäst genom att kommunicera" : En studie om lärarnas strategier för att främja den muntliga interaktionen i den spanska undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Paula Lavesson; [2018]
    Nyckelord :muntlig interaktion; strategier; spanska; moderna språk.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om strategier som lärarna använder under lektionerna för att främja elevernas muntliga interaktion i den spanska undervisningen. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar: Vilka strategier använder lärarna mest för att främja elevernas muntliga interaktion i den spanska undervisningen? Och Vilka fördelar och nackdelar har, enligt lärarna, dessa strategier? För att få svar på forskningsfrågeställningarna användes kvalitativa forskningsintervjuer som genomfördes med sex spansklärare i högstadiet. LÄS MER