Sökning: "specialpedagogik politik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden specialpedagogik politik.
1. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER
2. SFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGEN
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI. Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ ansats. LÄS MER
3. Hela barnet hela dagen : Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Norstedt, Karin (2020). Hela barnet hela dagen, Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
4. Fritidspolitikers uppfattning om sin kunskap om NPF och ett specialpedagogiskt samarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att ta reda på fritidspolitikers uppfattningar om sin egen kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som t.ex. ADHD och autism, men även att ta reda på deras uppfattning om hur ett samarbete med specialpedagog kan se ut. LÄS MER
5. En studie av det specialpedagogiska uppdraget : som en social konstruktion
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att belysa det specialpedagogiska uppdraget ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Historiskt sett har det specialpedagogiska uppdraget förändrats i takt med politik och utbildningskultur, vilket kan ha inneburit svårigheter med att befästa en yrkesgrupp. LÄS MER