Sökning: "språk lekar"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden språk lekar.

  1. 1. En jämställd utelek i förskolan : Förskollärarens syn på genus och jämställhet i barnens utomhuslek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Lind; Jessica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; utelek; förhållningssätt och språk;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter kring att säkerställa jämställda förutsättningar för barnens utevistelse på förskolan. Metoden som använts är en kvalitativ insamling som består av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER

  2. 2. ”Ensam är man och ensam har man alltid varit”. Det generiska pronomenet man i Stig Dagermans ”Var är min islandströja?”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Sebastian Vinkler; [2023]
    Nyckelord :Dagerman; Nattens lekar; Var är min islandströja?; man; pronomen; språkvetenskap; psykologi; psykoanalys; Heidegger; existentialism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Utifrån närläsning av Stig Dagermans "Var är min islandströja?” och kontextualisering med hjälp av fyra olika teoretiska ingångar undersöks i den här uppsatsen användandet av pronomenet man i novellen och vad det får för konsekvenser på en språklig, psykologisk och existentiell nivå. De teoretiska ingångarna som använts är: 1) man som generiskt pronomen ur ett språkvetenskapligt perspektiv, 2) Gervase R. LÄS MER

  3. 3. Litteracitet i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Shiva Goudarzi; [2022]
    Nyckelord :Preschool; emergent literacy; four resources model; literacy prac-tices and literacy events; Förskola; emergent litteracitet; repertoarmodellen; litteracitetshändelser och litteracitetspraktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate preschool staff’s perceptions of early literacy in preschool and their practical work to promote children's literacy development. The theoretical framework for this study is the socio-cultural perspective and the four resources model of literacy. LÄS MER

  4. 4. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Kemling; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; fenomenologisk metod; processdrama;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER

  5. 5. Gyllene språktillfällen eller samtal på sandlådenivå? : En studie om hur pedagoger och barn stöttar yngre barns i samtalsinteraktion i sandlådan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristina Eriksson; Andrea Espinoza; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; stöttning; kommunikation; språk; interaktion; artefakt; mediering; samtal; den proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; flerspråkighet intersubjektivitet; internalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka om och hur pedagoger och barn stöttar yngre barns kommunikation i sandlådan och utröna vilka eventuella artefakter som brukas i samtalsinteraktion med andra individer under sandlådeaktiviteter. Undersökningen genomfördes med observation som metod. LÄS MER